Op 1 juni heeft de inspectie de Onderwijsresultatenoverzichten 2016 gepubliceerd. Daarmee is de invoering van het nieuwe Onderwijsresultatenmodel een feit. De inspectie werkt in het nieuwe onderwijsresultatenmodel niet langer met relatieve normen, maar met absolute waarden die ze voor een bepaalde tijd vastleggen. Dat meldt de Onderwijsinspectie.
Nieuw is dat we in het ISD Excel-bestanden publiceren met de aantallen leerlingen waarop de inspectie haar berekeningen baseren. Zo kunnen scholen deze eenvoudig vergelijken met hun eigen gegevens. De diagnostische overzichten, waaronder de IDU-Matrix en het Hinkelpad, zijn niet meer beschikbaar in het ISD.
In het oude opbrengstenmodel werkte de inspectie met de bekende ‘bolletjes’, die aangaven hoe een afdeling op een bepaalde indicator scoort ten opzichte van afdelingen op andere scholen. Om die vergelijking te kunnen maken had de inspectie relatief veel tijd nodig, bijvoorbeeld doordat de dataverzameling moest wachten op de 1 oktobertelling en de verwerking van die gegevens door DUO. Scholen moesten dus wachten op een oordeel over hun resultaten terwijl per school de scores al enige tijd bekend waren. Het nieuwe model brengt daar verandering in. Doordat de norm voor een bepaalde periode vastligt, weten scholen vooraf waar ze aan moeten voldoen. Bovendien is alleen de eigen score van de school van belang. Omdat de inspectie de berekening van de normen bovendien meer inzichtelijk heeft gemaakt, kunnen scholen die scores eenvoudig zelf berekenen.
Schoolbesturen hebben 31 mei al een mail ontvangen over de nieuwe overzichten. Van 2 tot 9 mei was de voorinzage van de nieuwe onderwijsresultaten beschikbaar in het vernieuwde Internet Schooldossier op de website van de Onderwijsinspectie. Besturen konden tot 9 mei de resultaten bekijken en vragen stellen.
© Nationale Onderwijsgids