Normal_docent__leerkracht__leraar__schoolbord

In maart is Fontys Hogeschool Pedagogiek een tweejarig RAAK-project gestart dat leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunt bij het realiseren van educatief partnerschap. Educatief partnerschap houdt in dat zowel ouders als leerkrachten een gedeeld doel hebben, namelijk het optimaliseren van de schoolprestaties van de kinderen. Dit wordt gedaan door de leerkrachten handvatten te bieden voor het voeren van ‘tweerichtingsgesprekken’ met ouders van gewone leerlingen, zorgleerlingen en achterstandsleerlingen. Dat meldt Fontys Hogeschool.

Educatief partnerschap staat hoog op de agenda van de landelijke overheid. De afgelopen jaren is de overtuiging gegroeid dat ouders via hun betrokkenheid bij het onderwijs een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de onderwijskansen van hun kinderen. Echter, ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs stagneert, zo blijkt uit landelijk trendonderzoek. Leerkrachten hebben behoefte aan ondersteuning om moeilijk bereikbare ouders ‘mee’ te krijgen, of om veeleisende ouders aan te kunnen. Vooral beginnende leerkrachten vinden gesprekken lastig met ouders met andere ambities/overtuigingen of een andere cultureel-etnische achtergrond dan zijzelf hebben.

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij 140 scholen in Zuid-Limburg: reguliere basisscholen, achterstandsscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs. Een essentieel onderdeel van het project is dat samen met leerkrachten van scholen met verschillende soorten scholen een cultuur-sensitieve gespreksvaardighedentraining wordt ontwikkeld. Deze training wordt na afloop opgenomen in het basiscurriculum van de Pabo en Pedagogiek en aangeboden als bijscholingstraject. Interessante voorbeelden uit lerareninterviews en trainingsopnamen worden op de websites van de scholen geplaatst.

De beoogde resultaten zijn: Kennis verkrijgen over de visie van leraren in Limburg op educatief partnerschap en onderwijsondersteunend gedrag; door middel van praktijkvoorbeelden inzicht krijgen in hoe leraren invulling geven aan educatief partnerschap en tot slot kennis verkrijgen over hoe cultuur-sensitieve competenties van (aankomende) professionals bevorderd kunnen worden.

Dit project is een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Pedagogiek, Universiteit Maastricht, de Nieuwste Pabo en leerkrachten van Innovo, Kindante en Movare. Fontys Hogeschool Pedagogiek is penvoerder, projectleider is Hélène Leenders. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers, docenten en studenten van de lesplaats Sittard (Pedagogiek en de Nieuwste Pabo). Voor dit gezamenlijke onderzoek is een RAAK-SIA subsidie ontvangen.

© Nationale Onderwijsgids