Normal_samenwerken_studie_groep

Het Welten-instituut heeft in samenwerking met de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) onderzocht hoe schoolleiders en leraren samenwerken aan verbetering en vernieuwing van het onderwijs. Hiervoor hebben de onderzoekers twee good practice scholen - waar in hoge mate sprake is van gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap - uitvoerig bestudeerd. Dit heeft geleid tot het formuleren van vijf bouwstenen die bevorderlijk zijn voor gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap. Dit meldt de Open Universiteit.

De vijf bouwstenen zijn als volgt geformuleerd: de samenwerking tussen leraren moet onvermijdelijk worden. Daarnaast moeten organisatiestructuren gecreëerd worden die specifiek als doel hebben om te werken aan verbetering en vernieuwing. Er moet gecommuniceerd worden vanuit een professionele dialoog. De betekenis van professionaliteit van de leraar en de schoolleider moet bespreekbaar zijn. En de schoolleiders tenslotte moeten openstaan voor nieuwe ideeën en initiatieven van leraren waarderen.
 
Eerder onderzoek stelde vast dat professionalisering van leraren hand in hand moet gaan met gespreid leiderschap. Alleen deze combinatie leidt tot verbetering en vernieuwing: leraren moeten de mogelijkheid hebben om op basis van de opgedane kennis invloed uit te oefenen op de dagelijkse schoolpraktijk. 
 
De onderzoekers beschrijven hoe de twee good practice scholen - middelbare school het Vathorst College uit Amersfoort en basisschool Willibrordus uit Deurningen - deze inzichten in de praktijk brengen. De beide good practices zijn geselecteerd op basis van een uitgebreid vragenlijst onderzoek en bezoeken aan scholen.
 
Petra van Haren, voorzitter van de AVS, overhandigde op 18 oktober 2016 het onderzoeksrapport, getiteld ‘Combining forces’, aan staatssecretaris Sander Dekker. Dit gebeurde tijdens het European School Heads Association congres in Maastricht waar ruim 600 schoolleiders uit heel Europa aan deelnamen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids