Normal_studiekeuze

Op 28 september stuurde minister Bussemaker haar brief over loopbaanoriëntatie en –begeleiding (lob) naar de Tweede Kamer. Vanuit schooldecanenverenigingen NVS-NVL en VvSL werd instemmend naar de inhoud gekeken; de initiatieven van minister Bussemaker getuigen van visie, aldus de schooldecanen. Met ondersteuning van diverse jongerenorganisaties stellen de verenigingen echter twee aanscherpingen voor. Zo vinden de organisaties het lob-beleid van veel scholen nog te vrijblijvend. Dit meldt de NVS-NVL.

Minister Bussemaker stelt in de brief dat uitval onder studenten in het eerste jaar te hoog is. Deze mening delen de schooldecanen specifiek. Goede loopbaanbegeleiding is hierin van uitzonderlijk belang. Het ondersteunt scholieren en studenten met het maken van een afgewogen en onafhankelijke keuze. De voorstellen van Bussemaker laten volgens de verenigingen nog te veel ruimte aan middelbare scholen en mbo’s om vrijblijvend lob-beleid voort te zetten.

De NVS-NVL en VvSL dringen daarom aan op concretere maatregelen. Begeleiding van leerlingen in de overstap naar vervolgonderwijs zou voor alle middelbare scholen een vanzelfsprekende taak moeten zijn. Het lob-beleid van de school moet dan ook worden opgenomen in het schoolplan, vinden de verenigingen. In dit schoolplan staat ook hoe de school de deskundigheid van de loopbaanbegeleiders wil vergroten. Ook zouden de organisaties graag zien dat de loopbaancompetenties zoals dit jaar in het vmbo (basis en kader) zijn ingevoerd, ook deel gaan uitmaken van het curriculum van het vmbo (gemengd/ theoretisch), het havo en het vwo. Daarnaast moet het loopbaandossier ook verplicht worden voor leerlingen in havo en vwo. Ten slotte zou de onderwijsinspectie de komende jaren extra aandacht moeten besteden aan het geformuleerde lob-beleid van de school en de merkbaarheid dan wel zichtbaarheid van dit beleid bij de leerlingen.

De minister wil ook dat er verkend wordt wat de meerwaarde van een basisopleiding voor lob-docenten is. Dit is naar het idee van de NVS-NVL en VvSL niet voldoende. Docenten die het belang van lob onderkennen, moeten dit op heldere manier kunnen overbrengen op scholieren en studenten. Coaching-skills en gesprekstechnieken zijn daarom belangrijke vaardigheden. Docenten die lob-lessen geven dienen daarvoor ook opgeleid te worden. Daarom stellen willen de verenigingen dat er snel meer bijscholingsmogelijkheden worden gerealiseerd. De voorstellen van de NVS-NVL en VvSL worden ondersteund door scholierenorganisatie LAKS en de studentenorganisaties JOB, ISO en LSVb.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids