Vandaag vond in Den Haag de bijeenkomst Honderd jaar onderwijspacificatie plaats. Demissionair minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs namen daar de publicatie The Dutch way in education in ontvangst. Dat meldt VOS/ABB.
In die publicatie staat het onderwijs, het leren en het leidinggeven op de Nederlandse manier centraal. The Dutch way in education is onder andere geschreven door de Britse hoogleraar Educational Leadership Alma Harris. Volgens haar is het Nederlandse onderwijs een ‘hidden gem’.
De uitspraak van Harris is vooral te danken aan het goede beeld dat er van Nederland is binnen het Programme for International Student Assessment (PISA). Op ranglijsten staat ons land er vaak goed voor. Volgens PISA is er in het Nederlandse onderwijs sprake van een goede balans tussen excellentie en gelijke kansen.
Aan de andere kant stelt onderwijssocioloog Marc Vermeulen van TIAS School for Business and Society dat er in Nederland juist kansenongelijkheid is in het onderwijs. Vermeulen, die ook een van de auteurs is van The Dutch way in education, stelt dat deze ongelijkheid zelfs toeneemt. Op de bijeenkomst Honderd jaar onderwijspacificatie nam hij het het toenemende aantal elitescholen als voorbeeld. Deze scholen worden door de onderwijssocioloog gezien als ‘defensieve bastions’.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids