Logo_header-lk-767-1-c

Negen onderwijsadviesbureau starten het nieuwe schooljaar samen met het Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg (NCOJ), met Leer-Kracht Primair. De bureaus ondersteunen hiermee leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders van het primair onderwijs met kennis en expertise bij gedragsproblemen in de klas. Dit meldt de vereniging van onderwijsadviesbureaus EDventure.

“Leer-Kracht Primair gaat uit van bestaande kennis en expertise die er op een school of in de omgeving beschikbaar is. Dat levert veel sneller duurzame resultaten op. Onze adviseurs ondersteunen bij het organiseren en mobiliseren van de beschikbare expertise en maken deze geschikt voor directe kennisoverdracht”, aldus Annemarie Kaptein, directeur-bestuurder EDventure.

Leer-Kracht Primair biedt leerkrachten concrete hulp bij het omgaan van bijvoorbeeld druk of agressief gedrag van kinderen in de klas. De vijf modules met bijeenkomsten, trainingen en workshops zijn gericht op preventie, signalering en praktische ondersteuning.

Volgens Dolf van Veen, directeur van het NCOJ, is in het primair onderwijs een projectenkermis ontstaan van programma’s en trainingen van externen die maar weinig succes opleveren. “Door de kennis te mobiliseren die er al is en deze te bewerken kunnen leerkrachten, andere deskundige medewerkers van de school maar bijvoorbeeld ook ouders snel praktisch worden ingezet op school om collega’s via scholing, training of coaching te ondersteunen. Hulp die direct kan worden toegepast in de klas.”

Door de invoering van passend onderwijs en de decentralisatie van de Jeugdhulp naar gemeenten ervaren leerkrachten steeds vaker urgente en lastig op te lossen gedragsvraagstukken in de klas. Onderzoek laat zien dat bijna de helft van de leerkrachten vindt dat zij onvoldoende zijn toegerust om kinderen met gedrags- en emotionele problemen optimaal onderwijs te geven en te begeleiden, en dat professionalisering en steun van collega’s en andere deskundigen in en om de school versterkt moet worden. Zo zegt minder dan de helft van de intern begeleiders voldoende tijd te hebben om leerkrachten te ondersteunen. Dit draagt bij aan de ervaren werkdruk in het onderwijs.

Voor de eerste vijf modules kunnen scholen inmiddels al contact opnemen met de deelnemende onderwijsadviesbureaus. Vanaf het schooljaar 2017-2018 gaat het programma van start.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids