Stichting NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken) heeft in prof. dr. Rob Martens per 1 januari 2018 een nieuwe wetenschappelijk directeur gevonden. Martens, tevens hoogleraar bij het Welten-instituut van de Open Universiteit, vult de ruimte in die wordt vrijgemaakt door prof.dr. Luc Stevens. Bijna vijftien jaar na oprichting van de stichting doet Stevens binnenkort een stap terug. Dit meldt NIVOZ.
Luc Stevens (76) is de founding father van stichting NIVOZ dat in 2003 door hem werd opgericht na zijn emeritaat als hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit van Utrecht. De pedagogische visie van Stevens is geïnspireerd door en heeft zich ontwikkeld tijdens zijn werk met kinderen met leer- en motivatieproblemen. Inmiddels hebben vele wetenschappers, leraren en schoolleiders bijgedragen aan de ontwikkeling van NIVOZ en haar missie: leraren en schoolleiders sterken in de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Daar behoort ook Rob Martens toe.
Volgens Rob Martens sluit hij zich aan bij een unieke stichting, die in deze complexe tijd misschien wel meer dan ooit zijn betekenis heeft. "Er ligt een serieuze taak om scholen en onderwijsprofessionals te helpen en te gidsen bij de grote uitdagingen en veranderingen waar we als samenleving voor staan en waarin het onderwijs een cruciale rol speelt. NIVOZ bekleedt als onafhankelijke vrijplaats een bijzondere positie in het gesprek over goed onderwijs."
In de praktijk van onderwijs en opvoeding is er een groeiende behoefte aan pedagogisch denken, pedagogische reflectie en betekenisvolle pedagogische theorie, zo constateert Rob Martens die zijn werkweek zal verdelen over het Welten-instituut en NIVOZ.
NIVOZ richt zich in haar trajecten pedagogische tact en pedagogisch leiderschap (NIVOZ-opleidingen) vooral op de waartoe-vraag van onderwijs en op de persoon die de leraar of schoolleider is in relatie tot het pedagogisch handelen. Daarnaast wordt er studie en onderzoek gedaan naar legitimerende bronnen en praktijk vanuit de NIVOZ-denktank.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids