Normal_kind_techniek_tablet_digitaal

Volgens Kennisnet kunnen basisschoolleraren niet goed genoeg overweg met technologie. Kinderen hebben echter veel baat bij de toepassing van technologische hulpmiddelen in de les. Er is op dit moment echter geen landelijke norm voor wat leerkrachten zouden moeten weten van technologie. Dit meldt RTL Nieuws.

Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet zegt dat leerlingen veel baat hebben bij technologie. Ze raken er gemotiveerder van en presteren dan ook beter. Ook voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kan technologie uitkomst bieden. Zo is er software beschikbaar die boeken voorleest. Of meer begaafde leerlingen kunnen via de app leren programmeren.
 
Er is op dit moment geen landelijke norm voor wat leerkrachten zouden moeten weten van technologie. Bij een kwart van de leerkrachten blijft het gebruik van technologie beperkt tot het digibord, zo blijkt uit onderzoek van Kennisnet. Dat vindt Ten Brummelhuis een gemiste kans: "Door als leerkracht onvoldoende bekend te zijn met technologie, of het verkeerd te gebruiken, profiteren sommige leerlingen niet van de mogelijkheden. Dat is kwalijk, want alle leerlingen verdienen dezelfde kansen." 
 
Uit datzelfde onderzoek van Kennisnet blijkt dat technologie de leerling een beter zicht biedt op hun eigen leerproces. Ook leren ze beter en zijn ze gemotiveerder. Ook voor leraren biedt technologie meer inzicht: ze kunnen het onderwijs beter afstemmen op de individuele leerling en de lessen efficiënter laten verlopen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids