Stichting Trainees in onderwijs wil de aantrekkingskracht van het docentschap vergroten voor jonge academici. Daarom startte gisteren de landelijke wervingscampagne voor een tweejarig opleidingsprogramma tot eerstegraads docent in het voortgezet onderwijs. Stichting Trainees in onderwijs wordt ondersteund door onder andere de VO-raad, de VSNU en het ministerie van onderwijs. Dit meldt Trainees in onderwijs.
NOG
Wervingscampagne voor eerstegraads docenten voortgezet onderwijs van start
-Trainee-docenten staan vanaf dag één betaald voor de klas in het voortgezet onderwijs en houden zich naast lesgeven bezig met onderwijsvernieuwing binnen en buiten hun school. Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe doelgroep docenten wordt aangesproken door de mogelijkheid om naast het lesgeven ook iets extra’s te kunnen betekenen voor het onderwijs en tegelijkertijd nieuwe kwaliteiten te ontwikkelen.
“Een afgestudeerde trainee is naast docent ook ontwerper, onderzoeker, ondernemer en projectleider. Door deze plekken in het onderwijs te creëren komen er nieuwe docenten met een passie voor ontwikkelen en veranderen voor de klas. De afgelopen twee jaar zijn er door ons programma zo’n 40 docenten ingestroomd die het onderwijs echt in beweging zetten met hun projecten binnen en buiten hun school,” zegt Sanne van Kempen, directeur Stichting Trainees in onderwijs.
“Door onze trainees aan het woord te laten in de campagne over de positieve impact die zij maken op het onderwijs, hopen we af te rekenen met het negatieve imago van het docentschap. Ons doel is om in 2020 het aantal trainee-docenten te verdubbelen.”
Op het Joke Smit College in Amsterdam bestaat de helft van het docententeam uit trainees en oud-trainees. Rector Wilma de Vries onderstreept het belang van meer academici met ambitie en maatschappelijke betrokkenheid voor de klas: “Zij brengen een cultuur van onderzoek doen en van elkaar leren, waardoor iedereen met plezier samenwerkt op onze school. Co-teaching is nu heel vanzelfsprekend geworden, dankzij de trainees en alumni uit het traineeship.”
Hein van Asseldonk, vicevoorzitter VO-Raad en één van de partners van Trainees in onderwijs, stelt dat het huidige onderwijs niet voldoende met de tijd is mee ontwikkeld. “Trainees zijn bij uitstek docenten die het verschil kunnen gaan maken in het onderwijs van de toekomst en werelden kunnen verbinden. Dat doen ze door verandering en vernieuwing het onderwijs in te brengen en door kritisch te zijn en te blijven.”
Door: Nationale Onderwijsgids