Iedere vrijdag sluiten we de week af met een nieuwsoverzicht waarin we kort terugblikken op de opvallendste, interessantste of meest nieuwswaardige items per werkdag. Met deze week onder meer: Ministers Van Engelshoven en Slob roepen op tot een leesoffensief, cultuur fiscus centraal in debat over kinderopvangtoeslagen en veel scholen in Friesland hebben nog steeds moeite om het vak Fries goed aan te bieden.
NOG
Week 49: Leesoffensief, schoolvak Fries & debat over kinderopvangtoeslag
-De interesse van scholieren voor hun schoolvakken is afgelopen acht jaar flink afgenomen. Ook hun cijfergemiddelde is nog nooit zo laag geweest als afgelopen schooljaar. Het hardst daalde het gemiddelde van vwo-jongens. Meisjes doen het beter dan jongens. Dat blijkt uit een onderzoek van Qompas onder 170.000 havisten en vwo’ers uit klas drie.
Ministers Van Engelshoven en Slob roepen op tot een leesoffensief. De leesmotivatie en –plezier van leerlingen daalt en dat heeft invloed op de leesvaardigheid. Die trend willen de ministers van onderwijs keren met een offensief, als aanvulling op andere bestaande manieren om lezen te stimuleren. Het doel van het offensief is voorlezen en lezen onder jongeren stimuleren.
Bijna drie weken na een vernietigend rapport van een commissie onder leiding van oud-minister Piet Hein Donner, debatteert de Tweede Kamer over de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) is al eerder door het stof gegaan, maar wacht een zwaar debat over de fiscus, waarvoor hij politiek verantwoordelijk is.
Veel scholen in Friesland hebben nog steeds moeite om het vak Fries goed aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek door de Inspectie van het Onderwijs naar het schoolvak Fries. Scholen hebben afgelopen jaren onder meer beter lesmateriaal gekregen en ook is er bij leerlingen enthousiasme voor het vak. Maar in de klas is nog te weinig goed onderwijs Fries terug te zien.
Zeer moeilijk lerende jongeren moeten vaak op hun achttiende of zelfs zestiende van school, terwijl ze wettelijk tot hun twintigste recht hebben op onderwijs. Financiële overwegingen spelen daarbij een rol. Dit blijkt uit onderzoek van Reporter Radio.
Door: Nationale Onderwijsgids