Deskundigen zetten vraagtekens bij de vele peilingen die onder leraren en andere doelgroepen worden gehouden. Deze peilingen moeten aangeven hoe docenten denken over bepaalde onderwerpen, zoals het coronabeleid. De vraag is nu echter of deze peilingen wel representatief zijn. Dit meldt VOS/ABB.
Onderzoeker Sjoerd Stolwijk van de Universiteit van Amsterdam (UvA) zegt in de Volkskrant dat de peilingen van belangenorganisaties in feite veredelde handtekeningenacties zijn.
Vertekend beeld
Er worden vaak peilingen gehouden onder docenten, bijvoorbeeld door de Algemene Onderwijsbond (AOb). Methodologen denken echter dat deze peilingen niet representatief zijn en daardoor erg weinig vertellen over de daadwerkelijke meningen van docenten over bepaalde onderwerpen. Volgens deze deskundigen proberen de organisaties een zo groot mogelijk publiek te bereiken met de peilingen, wat er voor zorgt dat vooral mensen met een uitgesproken mening deelnemen. Dat veroorzaakt een vertekend beeld. Bovendien vult vaak slechts minder dan de helft van de gevraagde mensen een enquête in en wordt er zelden gecontroleerd of de mening van die minderheid representatief is voor de rest van de doelgroep.
Door: Nationale Onderwijsgids