Het onderwijs in Nederland staat slecht op de kaart. Steeds meer scholen zijn volgens de Onderwijsinspectie niet goed bezig. Daarentegen doen scholen in Estland het juist geweldig. De leerling staat in dat land op de scholen namelijk centraal. Dat meldt EenVandaag.
Het rapport ‘De Staat van het Onderwijs’ werd deze week gepubliceerd. De Onderwijsinspectie heeft steekproefsgewijs een bezoek gebracht aan scholen. Van de 225 bezochte scholen blijkt een vijfde slecht werk af te leveren. Nederlands leerlingen lopen op die scholen te ver achter met taal en rekenen.
(Begrijpend) lezen
Nederlandse scholieren scoren ook al erg slecht op het gebied van (begrijpend) lezen. Dat kwam een aantal maanden geleden uit het PISA-onderzoek. Volgens dat onderzoek zijn de Estse pubers de slimste van Europa. Twintig schoolleiders togen daarom richting Estland. Samen met de Algemene Vereniging van Schoolleiders gingen ze kijken hoe het onderwijssysteem in Estland precies werkt.
Plezier in lezen
Schoolleider van basisschool ’t Startblok uit Honselersdijk, Wilco Kannekens, ging mee. De school uit Estland waar ze langsgingen liet Kannekens zien dat leerlingen ook plezier kunnen halen uit lezen.
Onder grote druk presteren
Marlijn van Dijk, schoolleider op basisschool Benoordenhout uit Den Haag, vindt dat de leraren in Nederland onder grote druk moeten presteren. “Er wordt wel gezegd dat je zelf keuzes mag maken, maar aan het einde van het schooljaar moet je dezelfde resultaten laten zien als alle andere scholen.”
Kannekens is het met Van Dijk eens. Binnen het onderwijs in Nederland vindt hij dat kinderen voornamelijk om de oren worden geslagen met allerlei toetsen en testen.
Schoolsysteem in Estland
Het schoolsysteem in Estland lijkt in de verste verte niet op het schoolsysteem zoals we dat in Nederland kennen. Kinderen volgen eerst kleuteronderwijs op de ‘Kindergarten’. Leerplichtig zijn ze pas vanaf hun zevende levensjaar en tot hun zestiende moeten ze onderwijs volgen. Leerlingen van allerlei niveaus volgen hetzelfde onderwijs, daar zit geen verschil in. Pas na hun zestiende volgen ze het driejarige gymnasium als voorbereiding op de universiteit. Een beroepsopleiding volgen behoort ook tot de keuzemogelijkheden.
De scholen in Estland worden niet gecontroleerd door een Onderwijsinspectie. Leraren mogen ook helemaal zelf weten hoe ze hun lessen indelen. De zelfstandigheid van de leraar en de school staat in Estland centraal. Volgens Kannekens is de vrijheid ook mogelijk binnen het Nederlandse onderwijssysteem. “Als je kan uitleggen waarom je het anders doet dan andere scholen, dan moet dat zeker mogelijk zijn.”
Meer vrijheid
De docenten op de school van Van Dijk krijgen binnenkort we die vrijheid aangereikt. “Daartoe ga ik ze proberen te stimuleren. De leerkrachten worden dan zelfstandiger, maar de kinderen ook.”
Door: Nationale Onderwijsgids /Femke van Arendonk