Docenten van bètavakken komen in actie tegen kabinetsplannen

Het onderwijs wordt, als het aan het kabinet ligt, flink omgegooid. Burgerschapslessen en digitale vaardigheden worden belangrijker, maar dit gaat wel ten koste van biologie, natuurkunde, economie en talen. Docenten van bètavakken zijn het daar dan ook niet mee eens. Het Nederlands instituut voor Biologie bood dinsdag 15 oktober een petitie aan in Den Haag. Dat meldt het Hart van Nederland.

Leerlingen krijgen, als het plan van het kabinet doorgaat, minder lesuren in vakken als biologie, natuurkunde, economie en moderne talen. Docenten en studenten uit de bètavakken zijn het daar niet mee eens. Dit zorgt namelijk voor een slechtere kwaliteit van het onderwijs.

Vraagstukken in de samenleving 

Biologie-docent Sofia Lopes da Silva geeft aan dat er zoveel vraagstukken in de samenleving te maken hebben met biologie. “Daarbij moet je denken aan vaccinaties, verslavingen, voeding en duurzaamheid.”  Leerlingen krijgen volgens haar inhoudsloos onderwijs als de plannen van het kabinet doorgaan.

Lezen, schrijven en rekenen 

Staatssecretaris van Funderend Onderwijs en Emancipatie, Mariëlle Paul, laat weten dat het onderwijs zich weer moet richten op lezen, schrijven en rekenen. “Als je succes wil hebben op school is goed leren lezen, schrijven en rekenen erg belangrijk. Ook voor een eventuele vervolgopleiding.”

Begrip voor iedere leraar 

Wel heeft Paul begrip voor iedere leraar die zijn of haar vak binnen voldoende tijd wil uitdragen aan de leerlingen. Dat er in verschillende vakken gebruikgemaakt wordt van lezen, schrijven en rekenen is ook goed volgens Paul. “Maar we kunnen niet allerlei extra uren inplannen voor verschillende vakken.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk