UTRECHT - Een verbindende pedagogische omgeving biedt kinderen de mogelijkheid om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. De vraag is hoe je zo'n omgeving realiseert.
Onderzoek van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van het Lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling (Hogeschool Utrecht) wijst uit dat beroepskrachten in de brede school met elkaar én met ouders de dialoog moeten aangaan. Dat komt de pedagogische afstemming ten goede. Daarover bericht het Nederlands Jeugdinstituut.
Het Kenniscentrum Sociale Innovatie werkte voor het onderzoek 'Opvoeden en ontmoeten in de wijk' samen met twee brede scholen uit Amersfoort. Volgens de onderzoekers beschikken de meeste brede scholen wel over een schriftelijk geformuleerde pedagogische visie, maar wordt hiermee in de praktijk te weinig gedaan.
In het boek Opvoeden en ontmoeten in de wijk, Het ontwikkelen van een gezamenlijke pedagogische visie in de brede school presenteert het onderzoeksteam een stapsgewijze werkwijze om een gezamenlijke pedagogische visie te ontwikkelen.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres