AMSTERDAM – Meisjes laten in het hoger onderwijs jongens ver achter zich. Ze presteren veel beter dan hun mannelijke medestudenten. In de collegereeks ‘Jongens wat is er aan de hand?’ wordt getracht deze ontwikkeling te verklaren.
Met de collegereeks, die plaatsvindt van 10 oktober tot en met 19 december, wordt het startsein gegeven voor een meerjarig interdisciplinair project om het ‘jongensprobleem’ verder te onderzoeken. Sprekers tijdens de colleges zijn onder anderen Louise Gunning (voorzitter CvB UvA/HvA), Paul Schnabel (directeur Sociaal Cultureel Planbureau) en Louis Tavecchio (em. hoogleraar Pedagogiek).
Het gaat niet goed met de onderwijsloopbaan van veel jongens in Nederland. Signalen worden steeds sterker dat jongens onder hun niveau presteren of voortijdig het onderwijs verlaten. Hierdoor dreigen ze ook maatschappelijk steeds meer buiten de boot te vallen. De ‘jongenscrisis’ is niet langer alleen een mediaverschijnsel. Een ronde langs wetenschappers, wetenschapjournalisten en reflective practioners leert dat dit probleem algemeen wordt (h)erkend: in onze samenleving doen jongens het, vooral in het onderwijs, minder goed dan meisjes. In deze collegereeks wordt met verschillende experts de complexiteit van het 'jongensprobleem' scherper in kaart gebracht.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen