De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de wijze waarop het hoger beroepsonderwijs meer innovatieve professionals kan opleiden. De raad geeft drie aanbevelingen waarmee de verbindingen tussen de drie kerntaken van het hoger beroepsonderwijs (onderwijs, onderzoek, beroepenveld) worden versterkt. Dit meldt de Onderwijsraad.
NOG
Onderwijsraad adviseert hbo: meer innovatieve professionals
-De minister van Onderwijs heeft de Onderwijsraad gevraagd te adviseren over hoe hogescholen, naast universiteiten, bij kunnen dragen aan het opleiden van professionals met een onderzoekende houding en aan het genereren en toegankelijker maken van kennis voor met name de regio. In haar advies stelt de Onderwijsraad dat het nodig is dat de verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en innovatieve van het beroepenveld versterkt worden. De raad geeft drie aanbevelingen:
Aanbeveling 1: leid op tot onderzoekende professionals
De Onderwijsraad adviseert dat het praktijkgericht onderzoek in het hoger beroepsonderwijs verstevigd wordt. In iedere opleiding moet er via een geïntegreerde leerlijn systematisch aandacht besteed worden aan het onderzoekend vermogen van studenten. Meer aandacht voor onderzoek vereist dat het aandeel masteropgeleide en gepromoveerde docenten verhoogd worden en de capaciteit van lectoraten uitgebreid worden. Ook moet er een goed toegankelijke kennisinfrastructuur komen in het hbo.
Aanbeveling 2: versterk de inbreng uit het beroepenveld
Sterkere strategische netwerken met de beroepspraktijk zorgen voor een optimale verbinding tussen onderwijs, onderzoek en beroepenveld. De raad adviseert om de huidige 'centres of expertise' te blijven subsidiëren. Samenwerking tussen hogescholen en bedrijven moeten gevormd en onderhouden worden. Het wegnemen van hinderende regelgeving met name voor publiek-private samenwerking, verdient aandacht.
Aanbeveling 3: laat het hbo meer bijdragen aan een leven lang leren
Hogescholen moeten meer bijdragen aan een leven lang leren. De Onderwijsraad adviseert dat het scholingsaanbod voor werkenden versterkt wordt. Dit kan door betere verbindingen tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk te realiseren. Ook het versterken van leren op de werkplek is nodig.
© Nationale Onderwijsgids