De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) keurt de zojuist door minister Bussemaker aangekondigde pilot waarin universiteiten en hogescholen zelf hun opleidingen mogen beoordelen af. Momenteel wordt de beoordeling van opleidingen uitgevoerd door de onafhankelijke Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Volgens de LSVb kan instellingsaccreditatie niet garanderen dat de opleidingen van goede kwaliteit zijn, zo meldt de studentenbond.
Het besluit om een pilot te starten met instellingsaccreditatie komt voort uit een herziening van het accreditatiestelsel, waarin het verlichten van de lasten voor de instellingen prioriteit had. Tom Hoven, voorzitter van de LSVb: “Bij een herziening van de kwaliteitszorg zou juist kwaliteit het uitgangspunt moeten zijn.” De LSVb vindt het jammer dat in deze pilot niet alleen de externe controle op opleidingsniveau verdwijnt, maar ook de vergelijkbaarheid van opleidingen binnen de verschillende sectoren sterk onder druk komt te staan.
De studentenbond is van mening dat universiteiten zelf de oorzaak zijn van de hoge administratieve lasten. “Universiteiten klagen over de lastendruk, terwijl ze zelf vaak veel te veel documenten aanleveren. Het probleem ligt zo niet bij het stelsel, maar bij de instelling”, pleit Hoven.
Vorige zomer zou de accreditatie van de sector geesteswetenschappen hebben aangetoond dat accreditatie op opleidingsniveau problemen kan blootleggen voordat ze onherstelbaar worden. “De sectoraccreditatie van geesteswetenschappen heeft aangetoond dat het huidige systeem werkt”, aldus Hoven. Universiteiten die hebben aangegeven mee te willen doen aan de pilot met instellingsaccreditatie hadden afgelopen zomer nog voor zes opleidingen de NVAO nodig om te constateren dat hun opleidingen binnen de geesteswetenschappen van onvoldoende kwaliteit waren. Volgens de LSVb zouden zonder opleidingsaccreditatie deze problemen niet boven tafel zijn gekomen.
© Nationale Onderwijsgids