Logo_onderzoeksprijs

Voor het eerst is de Fontys Onderzoeksprijs uitgereikt. De eerste prijs ging naar het project ‘Praten kan ik niet….maar communiceren wil ik wel’ van Stijn Deckers en Yvonne van Zaalen van Fontys Paramedische Hogeschool. De prijs is losgemaakt van de Fontys Onderwijsprijs, die eerder bij de opening van het studiejaar uitgereikt werd. Met deze prijs benadrukt Fontys het belang dat gehecht wordt aan praktijkgericht onderzoek en biedt het een verdiend podium aan de onderzoeksprestaties van de collega’s. Dat meldt Fontys.

De inzendingen zijn beoordeeld door een jury. Er waren er promotieonderzoeken, RAAK- onderzoeksprojecten, masterscripties en lectoraatsonderzoeken. Belangrijke beoordelingscriteria waren ondermeer bruikbaarheid, toepasbaarheid en de gebleken aantoonbare waardering daarvan.

Het aantal kinderen en jongeren met een verstandelijke of een meervoudige beperking in Nederland wordt geschat op zo’n 300.000. Een groot deel van deze groep ervaart ernstige problemen met spraak, taal én dus met communicatie. Een van de problemen is dat professionals in de praktijk en hulpmiddelenleveranciers te weinig afstemmen over het juiste hulpmiddel op het juiste moment, passend bij de cliënt. Een van de achterliggende oorzaken was dat professionals weinig tot geen kennis en expertise hebben opgedaan met betrekking tot Ondersteunde Communicatie in hun opleiding.

Dit project bedacht hiervoor een oplossing. Binnen de projectgroep is consensus bereikt over de wijze waarop de beperkingen en mogelijkheden van kinderen en jongeren met een meervoudige beperking in kaart gebracht kunnen worden. Aan de hand hiervan kunnen professionals en hulpmiddelenleveranciers bepalen hoe de communicatie van deze groep het beste ondersteund kan worden. Daarnaast zijn ook testen, vragenlijsten en observatiemethoden beschikbaar, die gebruikt kunnen worden voor het in kaart brengen van beperkingen, vaardigheden en mogelijkheden van deze jongeren.

© Nationale Onderwijsgids