Van twee derde van de masters is tegenwoordig het Engels gedeeltelijk of geheel de voertaal. De vraag is of docenten het Engels op dit niveau aankunnen. Sommige docenten aan onder andere de Technische Universiteit van Delft blijken dit een uitdaging te vinden, zo schrijft NRC.
NOG
Grote toename in Engelstalige colleges vraagt veel van docenten
-Van de universitaire bachelors is een derde in het Engels, en van de bachelors in het hoger onderwijs wordt 19 procent in het Engels gegeven. Nederlandse studenten en docenten worden echter kritischer hierop. Volgens de Wet op het hoger onderwijs moet het bestuur de noodzaak kunnen aantonen dat een vak in het Engels gegeven wordt.
De meeste studenten vinden dat het Engels van docenten niet goed te volgen id. Dit bleek uit onderzoek van de studentenbond LSVb. Studenten van de universiteit van Delft zeggen zich volgens een ander onderzoek zelfs 'belemmerd' te voelen in het volgen van college. Voorzitter van de Delftse studentenvakbond VSSD, Ivo van der Horst, vindt dat “docenten aan een bepaald niveau Engels moeten voldoen. Daar moeten ze op worden getoetst”. Hij wil actie ondernemen wanneer blijkt dat de prestaties van de docenten onder de maat blijven.
Docent Ger Groot vindt dat beter Engels ten koste gaat van het Duits, Frans en ook van het Nederlands. De meeste studenten zullen later in hun beroep als voertaal Nederlands hebben. Voor hen zijn colleges in het Engels een verarming. Ook zorgen Engelstalige colleges voor extra complicaties in het correct vertalen van ingewikkelde begrippen in bijvoorbeeld de filosofie.
© Nationale Onderwijsgids