Als enige hogeschool in Nederland stoomt Windesheim studenten van verschillende opleidingen klaar voor een carrière in de sales. Begin april hebben 22 studenten de specialisatieminor Sales & Accountmanagement succesvol afgerond. Gedurende twintig weken werken de studenten vier dagen per week in een salesfunctie bij gerenommeerde bedrijven als Zehnder, Unica, Leaseplan, ABN Amro en Payned. Dat meldt Windesheim.
Bijzonder hieraan is dat Windesheim de enige hogeschool is die op dit niveau salesonderwijs verzorgt, zegt Eiso Bleeker. Bleeker is verenigingsmanager van SMA, de beroepsvereniging voor salesprofessionals waarmee de opleiding Commerciele Economie van Windesheim de minor drie jaar geleden heeft ontwikkeld. "Wij vinden het belangrijk dat het salesvak zich verder professionaliseert en wij hopen dat andere hogescholen het voorbeeld van Windesheim als initiator op dit vlak zullen volgen", zegt Bleeker.
De studenten die de minor hebben gevolgd, zijn zorgvuldig geselecteerd op salestalent en komen van verschillende opleidingen: Commerciële Economie, Small Business & Retailmanagement, Bedrijfskunde en zelfs Techniek. Hilco Knul, verkoopdirecteur Zehnder: "Wij doen vanaf het begin mee. Elk jaar heb wij onze salesafdeling, systemen en activiteiten kunnen professionaliseren vanuit de analyses en adviezen van de studenten. Daarnaast hebben de studenten als salespromotor vele groothandels bezocht met mooie verkoopresultaten. IJzersterk is dat Windesheim met gastdocenten en salescoaches werkt die dagelijks in de salespraktijk staan. Theorie en praktijk worden zo optimaal verbonden."
Om studenten klaar te stomen voor zwaardere salesfuncties, heeft de opleiding Commerciële Economie van Windesheim een Excellente Salesroute ontwikkeld voor talentvolle, gemotiveerde studenten met een 'salesdrive'. Kandidaten worden tijdens hun studie geselecteerd voor dit programma met een stevige theoretische basis en een hele reeks trainingen in verkoop- en gesprekstechnieken. Naast de minor Sales & Accountmanagement is ook de Dutch Student Sales Challenge, ontwikkeld in samenwerking met canon, een belangrijk onderdeel van deze route. De finale van deze prestigieuze saleswedstrijd, een zoektocht naar de beste salestalenten binnen het hbo, vindt later dit studiejaar plaats.
© Nationale Onderwijsgids