Normal__jwh1374

De vakjury en jongerenjury van de VVN Hogescholencompetitie waren het unaniem eens: het studententeam van de Hogeschool Leiden die de jongerencampagne ‘What can happen in 6 seconds’ ontwikkelden, is verkozen tot de winnaar van de competitie. Zij hadden het beste concept bedacht als antwoord op de vraag van Veilig Verkeer Nederland (VVN) hoe bij jongeren het risicogedrag in het verkeer kan worden gereduceerd. Dat meldt VVN.

De studenten hebben vooral getracht een campagne te bedenken die opvalt tussen de 'jungle' van reclames en campagnes die jongeren dagelijks zien voorbijkomen. Daarnaast hebben ze gezocht naar een oplossing voor het risicogedrag in het verkeer wat jongeren tentoonspreiden. Het resultaat is een campagne met een “coole uitstraling”, een opvallende slogan en een manier om jongeren duidelijk te maken hoe lang 6 seconden is en wat er binnen die tijd mis kan gaan in het verkeer als je bijvoorbeeld 6 seconden met je smartphone bezig bent.

De studenten van het winnende team ontvingen een gloednieuwe fiets, beschikbaar gesteld door Batavus. Veilig Verkeer Nederland gaat op zoek naar mogelijkheden om deze campagne daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Naast de juryprijs was er ook een publieksprijs voor de campagne die online op het meeste aantal stemmen mocht rekenen. De publieksprijs ging in dit geval naar Hogeschool Windesheim uit Almere, met ‘Doe je ding veilig’. Andere deelnemende hogescholen waren Hogeschool Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, De Haagse Hogeschool en Hanzehogeschool Groningen.

© Nationale Onderwijsgids