Normal_copyright_stockfreeimages_onderzoeken_leerling_juf_biologie_les_onderzoek

Drie Amsterdamse schoolbesturen – ASKO/STAIJ/Sirius - en drie Amsterdamse kennisinstellingen - Hogeschool van Amsterdam (HvA), Universiteit van Amsterdam (UvA) en Kohnstamm Instituut - gaan als consortium hun samenwerking uitbouwen en verstevigen in een Werkplaats Onderwijsonderzoek Primair Onderwijs (PO) Amsterdam. Dat meldt UvA.

In een tweejarige pilot, gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), gaat het consortium onderzoek doen naar de handelingsbekwaamheid van leerkrachten rond het thema diversiteit. De bedoeling van de werkplaats is om, door middel van gezamenlijk onderzoek, praktijkrelevante kennis te ontwikkelen over een vraagstuk dat onderwijsprofessionals, opleiders en onderzoekers in een grootstedelijke omgeving bindt.

Vragen met betrekking tot het thema diversiteit blijken breed te leven bij de betrokken schoolbesturen. Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid met betrekking tot de diversiteit van de leerlingpopulatie in hun klassen en scholen en willen zich op dit thema verder professionaliseren. Het begrip diversiteit verwijst hierbij zowel naar individuele verschillen tussen leerlingen in cognitieve en sociale ontwikkelingen als naar kenmerken van de sociale context waarin leerlingen opgroeien zoals etniciteit, cultuur, thuissituatie en sociaaleconomische status.

Aan de hand van gezamenlijk onderzoek wordt praktijkrelevante kennis ontwikkeld over de vaardigheden van leerkrachten, lesinhoud en schoolvisie. Met deze kennis wordt de handelingsbekwaamheid van leraren op het gebied van diversiteit vergroot. De werkplaats wordt zo ingericht dat de deelnemende partijen op een gelijkwaardige manier samenwerken aan onderwijsonderzoek en onderzoekscultuur op de basisscholen. Vragen uit de onderwijspraktijk vormen de basis voor onderzoek. Het uiteindelijke doel is het verder verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs op basis van kennis en ervaring die is opgedaan in de onderwijspraktijk.

© Nationale Onderwijsgids