“Rondom toetsen en examineren is samenwerking opgebloeid tussen opleidingen en hogescholen, veel docenten hebben zich geschoold in de examenpraktijk en het inschakelen van extern gecommitteerden is inmiddels breed verspreid”, zo concludeert Paul Rullmann, voorzitter van de commissie 'Evaluatie externe validering toetsing en examinering in het hbo’ bij de presentatie van het eindrapport. “Met de titel ‘Zienderogen vooruit’ geven we duidelijk aan wat de commissie ervan vindt: er is hard gewerkt en heel veel bereikt.” Dit meldt Vereniging Hogescholen.
Gisteren heeft Paul Rullmann het eindrapport uitgereikt aan Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. De Graaf bood het vervolgens aan aan Bussemaker van Onderwijs. Volgens Rullmann zijn de hogescholen goed in staat het proces van externe validering van toetsing en examinering op adequate wijze en bottom-up vorm te geven en te organiseren. “Hogescholen groeien toe naar een cultuur waarin kennisdeling en het toelaten van ‘vreemde ogen’ op het terrein van toetsing en examinering gemeengoed zijn”, aldus Paul Rullmann bij de aanbieding van het eindrapport. Rullmann is ook kritisch: “Beoogde ‘producten’ als een handreiking gezamenlijk toetsen en een format voor de verslaglegging zijn nog niet tot stand gekomen. Ook is er nog geen docent-register in het hbo. Daar moet aandacht aan worden besteed.”
“De hoofdzakelijk positieve tot zeer positieve conclusies die de commissie Rullmann in haar rapportage trekt, zijn een steun in de rug van hogescholen en docenten. Dat de commissie daarnaast ook aanbevelingen doet om vooral ‘door te pakken’ is de handschoen die de hogescholen moeten oppakken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.
De Graaf: “Op basis van alle ervaringen die de afgelopen vijf jaar zijn opgedaan worden nu de volgende stappen gezet om het gedachtengoed verder te verspreiden in het hbo. Een nuttige zaak die blijvende inspanning zal vragen van docenten, managers en bestuurders. We zijn er nog niet en gaan door op de ingeslagen weg. Dat betekent verder investeren, in uitvoering en doorontwikkeling van plannen, in het uitrollen van ontwikkelde concepten. Maar vooral: investeren in mensen, in hun enthousiasme, hun betrokkenheid en hun ideeën.”
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids