Normal_normal_hardlopen__sporten__rennen

Op 5 juli hebben 20 studenten van TU/e, Fontys Hogeschool, Universiteit van Utrecht en Tsukuba hun ideeën gepresenteerd hoe zij met behulp van technologie Japanners aan het bewegen willen krijgen. De Nederlandse ambassade in Tokio was de thuisbasis van de internationale summer school. Dit meldt Provincie Noord-Brabant.

Doel van de summer school is het verbinden van de Brabantse en Japanse netwerken op gebied van hightech. Dit jaar is gekozen voor sport en technologie. De uitdaging is: hoe krijg je met behulp van technologie meer mensen aan het bewegen. Japan grijpt het Olympische Spelen in Tokio in 2020 aan om een groot gezondheidsprogramma voor een breed publiek op te zetten.
 
De ideeën vormen de basis voor een businessplan. Het centrale thema Gezondheid en beweging wordt in verschillende acties uitgewerkt. Uitschakelen van slechte gewoontes moet leiden tot gedragsverandering. Met behulp van virtual reality en games op werkplekken en scholen, en door het aanpassen van gebouwen en werkomgeving wordt beweging gestimuleerd. Er worden programma’s ontwikkeld zodat jongeren en ouderen het Olympische Spelen op amateur niveau kunnen spelen. Ook worden supporters van sportevenementen gestimuleerd om in stadions en thuis in beweging te komen.
 
Creatief denken in concepten bracht de denkwerelden van de Nederlandse en de Japanse studenten bijeen. Japanse studenten denken sterk in technologische oplossingsrichtingen, Nederlandse studenten in maatschappelijk verband. Dit bleek de juiste match te zijn.
 
Verder is het afgesproken dat de provincie Noord-Brabant, samen met de innovatie afdeling van de Nederlandse ambassade, TEP, TU/e, High Tech Campus, Holst, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, Solyance en TNO, in de eerste helft van 2018 een Open Innovatieseminar gaat organiseren, waarin de thema’s open innovatie, samenwerking startups, matchmaking tussen Japanse en Nederlandse instellingen en (startende) bedrijven op het gebied van innovatiesamenwerking centraal zullen staan.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids