
Een overdekte ijsbaan, een tijdreis door het landschap, floating houses of een ecodorp met voedselbos – de tweedejaarsstudenten Landscape & Environment Management (LEM) van Hogeschool Inholland Delft kregen alle ruimte om groots te denken. Voor het vak Beleid & Ontwerp werkten ze een half jaar aan vernieuwende plannen voor polder Beneden Haastrecht. Met veel enthousiasme presenteerden ze hun ideeën in het Huis van de Stad in Gouda aan opdrachtgevers het Goudse Watergilde en de gemeente Gouda. Dat meldt Hogeschool Inhollaand.
“Dit was zonder twijfel het tofste project dat we tot nu toe hebben gedaan”, zegt student Kjell. Zijn team bedacht ‘Terug naar de Toekomst’, een ontwerp waarin de polder wordt opgedeeld in verleden, heden en toekomst. “We kregen ontzettend veel vrijheid, werkten met échte opdrachtgevers en hebben een plan bedacht waar we supertrots op zijn!”
Praktijkopdracht
Bij LEM duik je in actuele vraagstukken: hoe combineer je natuur en stedelijke ontwikkeling? Hoe maak je een landschap klimaatbestendig? Het Watergilde daagt Inholland-studenten jaarlijks uit met een praktijkopdracht. Dit jaar was dat polder Beneden Haastrecht, een veenweidegebied op de overgang van stad naar platteland, waar verstedelijking, biodiversiteit en klimaatverandering spelen. Zowel gemeente Gouda als gemeente Krimpenerwaard waren hierbij betrokken.
Historische kennis en toekomstbestendigheid
“De studenten koppelen historische kennis aan toekomstbestendige ideeën en komen met verrassende inzichten”, vertelt Jaco Mebius van het Watergilde. “Van de aanleg van een kunstijsbaan – leuk, want Gouda heeft wel een schaatsvereniging maar geen schaatsbaan - tot het omleggen van de Hollandse IJssel! Zelfs als een plan niet direct uitvoerbaar is, zet het ons aan het denken en brengt het energie bij alle betrokken partijen.”
Het team van Maaike en Kjell bedacht een tijdreis in het landschap. Maaike: “In ons ontwerp wandel je letterlijk van het verleden naar de toekomst. Rechts begint het landschap zoals het 10.000 jaar geleden was, met veengebieden en moerasachtige natuur. In het midden blijft het grotendeels zoals nu, met boerenbedrijven en agrarische activiteit. Links ligt de toekomst, met innovatieve landbouwmethoden zoals specifiek gewassen die gedijen op natte (veen/polder)grond en het weiden van waterbuffels.”
Kjell kijkt vooral terug op een leerzaam proces: “We begonnen met schetsen, kregen wekelijks feedback en hebben ons ontwerp steeds verder aangescherpt. Werken met een groep van zeven personen was soms pittig - iedereen had een eigen visie – maar juist daardoor werd het eindresultaat sterker.”
Ecodorp met voedselbos
Het team van Zeb en Stella koos voor een andere insteek: een ecodorp met een voedselbos. “Eerst wilden we de natuur zoveel mogelijk met rust laten, maar ons plan groeide uit tot een bredere visie waarin we duurzaamheid en stedelijke ontwikkeling samenkomen”, aldus Zeb.
Hun ecodorp bestaat uit twee zones: een noordelijk deel met een stedelijke structuur die aansluit op de stad, en een zuidelijk deel dat natuurlijk opgaat in het traditionele slagenlandschap. “We onderzochten welke gewassen geschikt zijn voor veengrond en voegden insectvriendelijke oplossingen toe, zoals bijenkassen voor de inheemse zwarte bij.”
Om hun ideeën te testen, reisde het team zelfs af naar de Ardennen! “We wilden het niet alleen bedenken, maar ook ervaren”, zegt Stella enthousiast.
Samenwerking met gemeente Gouda
De gemeente Gouda ziet grote waarde in de samenwerking met studenten. “Wat mij opvalt, is hoe actief ze meedenken over complexe vraagstukken – van stikstofproblematiek tot nieuwe verdienmodellen,” zegt Frank Slingerland, programmamanager van Campus Gouda. “Hoe kijkt een boer naar de toekomst van zijn land? Hoe organiseer je participatie in een ecodorp? Die vragen zetten je echt aan het denken.”
Volgens hem zit de kracht van het traject in de wisselwerking tussen jong talent en ervaren professionals. “Studenten brengen nieuwe ideeën, het werkveld biedt praktijkkennis en kritische vragen – die dynamiek is goud waard.” Hij wil de samenwerking met de hogeschool dan ook voortzetten en verder uitbreiden. “Dit zijn de professionals die onze toekomst vormgeven. En wie weet kiezen ze straks voor een carrière in deze regio.”
'Een geweldige ervaring'
Terugkijkend zijn de studenten unaniem: dit was een geweldige ervaring! “We leerden hoe je samenwerkt met verschillende belanghebbenden, ideeën vertaalt naar een concreet ontwerp en hoe creativiteit écht tot leven komt als je gaat schetsen”, vertellen ze. “Minder verslagen, meer tekenen, experimenteren en buiten de lijntjes denken. Dat maakte het niet alleen leerzaam, maar vooral ongelooflijk leuk. We zouden het zo weer doen.”
Door: Nationale Onderwijsgids