Ouders hebben per 1 januari 2016 meer te zeggen gekregen over de kwaliteit van de kinderopvang. Ouders krijgen op vaste momenten in het jaar de kans zich hierover uit te spreken. Ook is de positie van ouders met klachten over de kinderopvang versterkt. Dit is vastgelegd in de Wet versterking positie ouders kinderopvang en peuterspeelzalen. Dit meldt BNR Nieuwsradio.
Voorzitter Gjalt Jellesma van BOinK, de belangenvereniging voor ouders, legt uit dat het om bestaand adviesrecht voor ouders gaat maar dat deze nu gestructureerder vorm is gegeven door vaste momenten in te bouwen per jaar voor inspraak. Dat was al het geval bij het adviesrecht op prijs en dat blijkt goed te werken. Ouders hebben een druk leven en voor veel ouders is zitting nemen in de oudercommissie ook nieuw, dan is het prettig als er een vast ritme is, aldus Jellesma.
Eigenlijk had BOinK het adviesrecht op prijs willen opgeven voor de medezeggenschap over kwaliteit. Het adviesrecht op prijs leidt alleen maar tot ergernis, zegt de voorzitter. “Je maakt iets een marktsector en tegelijkertijd mogen de klanten meebeslissen over de prijs in plaats van voor de goedkoopste te kiezen”. Maar de Kamer wilde het adviesrecht op prijs niet opgeven.
Ook is in de nieuwe wet de klachtenregeling voor iedereen gelijk getrokken. Ouders met klachten over de opvang kunnen allemaal terecht bij dezelfde geschillenscommissie. Voorheen deed de commissie alleen bindende uitspraken in het geval van kinderdagverblijven of peuterspeelzalen die bij de branchevereniging waren aangesloten. Dat is nu niet meer zo. Iedere ondernemer moet erbij aangesloten zijn en iedere ouder kan er terecht. Ook is de financiële drempel voor het indienen van een klacht fors verlaagd. Bovendien wordt een geschil eerst door een bemiddelingsloket in behandeling genomen voor de geschillencommissie erbij betrokken wordt.
© Nationale Onderwijsgids