In Nederland wordt teveel nadruk gelegd op het voorkomen en wegwerken van leerachterstanden en dat kan ten koste gaan van het welzijn van kinderen. Dat zegt voormalig lector Early Childhood Sieneke Goorhuis-Brouwer. In een interview noemt de orthopedagoge het verontrustend dat de druk om te presteren al in de peutergroep begint. Dit meldt Vakblad Vroeg.
De focus op cognitieve achterstanden staat volgens Goorhuis "lijnrecht" tegenover de oude aanpak waarbij er vooral gekeken werd of "de ontwikkeling een beetje harmonieus verloopt en of er wellicht sprake is van emotionele problematiek". Door "politieke verdwazing" worden begeleiders en leerkrachten nu, vaak tegen hun wil, gedwongen op prestaties te leveren, aldus Goorhuis.
Het heeft echter helemaal geen zin om bij peuters en kleuters te letten op mogelijke onderwijsachterstanden, zegt Goorhuis. "Bij jonge kinderen gaat het namelijk om het bijbrengen van basisvaardigheden zoals praten, motoriek, denken en socialisering." Laatbloeiers in lezen en schrijven moeten de tijd en ruimte krijgen om zich te ontwikkelen: "Dan hebben deze kinderen een veel gelukkiger jeugd dan wanneer we maar pushen om van een maantje een sterretje te maken." Voorlezen, liedjes zingen en gesprekken voeren met de kinderen is volgens Goorhuis bovendien voldoende om de taalontwikkeling te stimuleren. "De kinderen moeten geen programma hebben, maar de juf".
Tijdens het congres 'Tijdig signaleren in de kinderopvang' gaat Sieneke Goorhuis-Brouwer verder in op de ontwikkeling van het brein bij jonge kinderen. Bij peuters en kleuters zijn de hersenen volop in ontwikkeling. Het brein is dan ook zowel in positieve als negatieve zin zeer beïnvloedbaar. Goorhuis-Brouwer bespreekt wat te doen en wat te laten en de rol van opvang en onderwijs hierin. Het congres 'Tijdig signaleren in de kinderopvang' vindt plaats op 11 mei 2017 in Rotterdam. Accreditatie is aangevraagd bij een groot aantal beroepsregisters. Meer informatie op www.congres-kinderopvang.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids