Twee elektrische bakfietsen die in de kinderopvang veel gebruikt worden voor het vervoeren van kinderen blijken niet te voldoen aan de voorschriften. Het motorvermogen van beide e-bakfietsen is te hoog. Dit meldt De Volkskrant.
De drie brancheorganisaties van de kinderopvangsector (BK, BMK en Boink) hebben gezamenlijk onderzoek laten uitvoeren naar de elektrische bakfietsen omdat er al geruime tijd zorgen bestonden over de verkeersveiligheid. Nadat de Stint van de weg verdween zochten kinderopvangorganisaties andere manieren om kinderen te vervoeren, en daarbij werd vaak gekozen voor bakfietsen die door een elektromotor worden aangedreven. De brancheorganisaties drongen bij minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan op onderzoek naar deze e-bakfietsen, maar zij achtte dit niet nodig. Daarom huurde de branche gespecialiseerd bureau Fusacon in om onderzoek te doen.
Uit dit onderzoek blijkt dat de KDV XL-E van De Fietsfabriek (8.100 euro) en de GoCab van Van Raam (7.850) niet voldoen aan de voorgeschreven regels. Het toegestane vermogen van dit soort voertuigen is 250 watt, en zowel de KDV XL-E (331 watt) en de GoCab (491 watt) overschrijden deze grens behoorlijk. Daardoor vallen ze nu onder de EU-typegoedkeuring, wat betekent dat ze goedgekeurd moeten worden door de RDW.
Kinderopvangorganisaties worden geadviseerd om het oordeel van de inspecties af te wachten en ondertussen de protocollen voor het gebruik van de bakfietsen te blijven volgen.
Door: Nationale Onderwijsgids