Het aantal klachten dat werd ingediend bij Klachtenloket Kinderopvang is in 2020 gestegen met 65 procent ten opzichte van een jaar eerder. In 2019 ging het nog om 392 klachten, maar in 2020 steeg dit naar 647 klachten, zo blijkt uit het jaarverslag van het Klachtenloket. Dit meldt Kinderopvang Totaal.
De meeste klachten die werden ingediend bij het Klachtenloket Kinderopvang hadden te maken met het contract. Het jaarverslag benoemt dat deze toename voor een groot deel verklaard kan worden door de verscheidene lockdowns die er in 2020 voor zorgden dat kinderopvangorganisaties hun deuren tijdelijk moesten sluiten.
Het aantal doorverwijzingen naar de Geschillencommissie Kinderopvang is ook hard gestegen, met maar liefst 240 procent: van 95 doorverwijzingen in 2019 naar 324 in 2020. Ook in de doorverwijzingen ging het vooral om klachten over het contract, maar ook over veiligheid en financiën waren er veel doorverwijzingen.
Door: Nationale Onderwijsgids