Eerder onderzoek dat aantoonde dat tweetalige opvoeding voordelen heeft voor de cognitieve ontwikkeling, is door het Nederlandse samenwerkingsverband Baby & Child Research Center ontkracht. Er blijkt geen verschil te zijn tussen de cognitieve ontwikkeling van een eentalig opgevoede baby en een meertalige baby. Dit meldt Vakblad Vroeg.
In 2019 kwamen onderzoekers met de eerste conclusies over de mentale voordelen van tweetalig opvoeden. Baby’s zouden flexibeler zijn in hun denk- en leervermogen omdat ze al vroeg in hun leven leren schakelen tussen twee talen. Nieuw onderzoek van het Radboudumc, Max Planck Instituut en de Radboud Universiteit, verenigd in het Baby & Child Research Center, voerden dit onderzoek op dezelfde manier maar met een veel grotere groep kinderen uit en kwamen tot andere conclusies. Eentalige baby’s lijken net zo flexibel te zijn als jonge kinderen die meerdere talen meekrijgen vanuit huis.
Lees ook: kabinet wil meertalige dagopvang mogelijk maken
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky
Op welke onderzoeken is dit artikel gebaseerd, kunnen jullie hier bronnen voor geven?