In Vlissingen zijn Kinderopvang Lien! en de bibliotheek een nieuw leesproject gestart, genaamd Peutertje Luister. Tijdens de voorleesmorgen lezen betrokkenen een boek voor aan groepen van de kinderopvang. Belangrijk, zo stellen de kinderopvang en bibliotheek, want dat voorlezen gebeurt te weinig thuis. Dit terwijl het zó belangrijk is voor de taalontwikkeling voor de kinderen, en omdat slechte methodes voor leesonderwijs op scholen nog steeds vaak worden gehanteerd. Dit meldt Omroep Zeeland.
Leesconsulent: lezen belangrijk voor ontwikkeling kind
De afgelopen jaren is er een trend te zien waarin er minder tijd en ruimte is voor het voorlezen van boeken aan kinderen. Daarnaast zeggen leerlingen het minder leuk te vinden om zelf een boek te lezen. Ook ouders moedigen hun kinderen te weinig aan om een boek op te pakken of hebben zelf niet de tijd om ‘s avonds een boekje aan hun kind voor te lezen. In plaats daarvan krijgen kinderen met enige regelmaat een telefoon of tablet voorgeschoteld. Jammer, zo stelt leesconsulent Karin Wittens. Want (voor)lezen is niet alleen belangrijk voor de taalontwikkeling van een kind, maar ook voor zijn/haar sociaal emotionele ontwikkeling.
Enthousiasmeren van kinderen én ouders
Met Peutertje Luister zien de kinderopvang en bibliotheek kinderen opfleuren bij het voorlezen van een boek. De kinderen worden er zelfs enorm blij van. Daarnaast worden ouders betrokken in het project, waardoor ook zij geënthousiasmeerd worden om meer (voor) te lezen. Dit in combinatie met de blijdschap van hun kinderen, zorgt er hopelijk voor dat de tablet of mobiel worden ingeruild voor een leesboek.
Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer