Kinderopvangorganisaties nemen het op voor de fabrikant van de Stint. Dat is het voertuig dat in 2018 een botsing kreeg met een trein. Vier jonge kinderen overleefden het ongeluk niet. Dat meldt De Telegraaf.
De Stint moest na het ongeluk van de minister van Verkeer en Waterstaat verdwijnen uit het straatbeeld. Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) spande van 2018 tot eind 2021 namens 170 kinderopvangorganisaties een rechtszaak aan tegen dat besluit. Ook moest er voor de opvangorganisaties een financiële compensatie tegenover staan. Veel kinderdagverblijven maakten namelijk gebruik van de Stint om hun kinderen mee te vervoeren.
Compensatie van de overheid
BK kreeg in 2021 gelijk van de Raad van State (RvS). RvS oordeelde dat de kinderopvangorganisaties, maar ook de fabrikant van de Sting, compensatie moesten krijgen van de overheid.
Compensatieregeling
De aanbieders van kinderopvang kregen in oktober 2023 een compensatieregeling van het ministerie. Wel moesten de organisaties meewerken aan een eventuele rechtszaak van de overheid tegen de fabrikant van de Stint. De overheid wil de schadevergoeding aan de opvangorganisaties van de fabrikant krijgen.
Juridische kosten
Het Rechtsbijstandsfonds Stintum is op 1 maart jl. opgericht. Met dit fonds willen de initiatiefnemers geld ophalen bij de kinderopvangorganisaties. Met dat geld kunnen de juridische kosten van de fabrikant deels betaald worden. Als de overheid namelijk de betaalde schadevergoeding aan de kinderopvang daadwerkelijk vanuit de fabrikant wil halen, steunen de organisaties de fabrikant met dit fonds. Dat is ook om de fabrikant een zo’n eerlijk mogelijk proces te geven. Het is nog niet duidelijk hoeveel kinderopvangorganisaties meedoen met het fonds.
BSO Bus
Stints zijn nu al een lange tijd niet meer op de weg te vinden. De BSO Bus, de opvolger van de Stint, wel. Veel kinderopvangorganisaties maken gebruik van deze bus die is goedgekeurd door de overheid.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk