Normal_les_docent_klas_studeren_college

Jongeren- en docentenorganisaties willen dat kennis over Europa een belangrijkere plek krijgt in het lesprogramma van het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Deze oproep doen de groepen aan minister Bussemaker van Onderwijs in hun gezamenlijke plan van aanpak 'Europa in de klas'. Ruim een derde van de Nederlandse jongeren heeft nog nooit onderwijs over de Europese Unie gehad, stelt het EenVandaag jongerenpanel. Dit meldt Europa Nu.

gebrek aan kennis zou voornamelijk komen door het feit dat er in de klas nauwelijks aandacht is voor dit onderwerp, zeggen initiatiefnemers en de Jongerenvertegenwoordigers Europese Zaken Sjoukje van Oosterhout en Sebastiaan Rood. “Daar moet echt snel verandering in komen”. Nederlandse jongeren zouden zelf aangeven meer over Europa te willen leren. Volgens de jongerenvertegenwoordigers is de Europese realiteit overal, behalve in de klas.

“In onze gesprekken gaven docenten aan onvoldoende gefaciliteerd te worden door vage en beperkte eindtermen, methodes die met betrekking tot Europa niet op de behoefte aansloten en onvoldoende training in hun vooropleiding”, zegt Rood. De partijen zijn hiermee naar de belangenbehartigers van leraren de NVLM, de VECON, de VGN en de KNAG gegaan om te kijken hoe het beter kan. Hier is het plan van aanpak 'Europa in de klas' uit voortgekomen: een gezamenlijke visie van leerlingen en leerkrachten om gedegen onderwijs over Europa en de Europese politiek te realiseren.

Het plan is de eerste stap in de campagne om meer onderwijs over Europa te realiseren. “Nederlandse jongeren verdienen goed onderwijs over de Europese realiteit en leraren verdienen hierin gefaciliteerd te worden om hun werk goed te kunnen doen”, zegt Van Oosterhout. “De komende periode willen wij in gesprek met politici, methodemakers en docentenopleidingen van de desbetreffende vakken.” Het gehele plan is hier te lezen.

© Nationale Onderwijsgids