Normal_monteur_student_techniek_auto_technisch

Gisteren werd het Forum Beroepsonderwijs gelanceerd, een platform van debat over de toekomst van het beroepsonderwijs in Nederland. Initiatiefnemers voor het Forum zijn het Platform Bèta Techniek, de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie, het Rathenau Instituut, Kennisland, Hobéon en de Nationale DenkTank. In een vijftal bijeenkomsten wil het Forum, bestaande uit betrokken mensen uit en rond het beroepsonderwijs, een bijdrage leveren aan het debat en de visieontwikkeling op toekomstbestendig beroepsonderwijs. Het Forum verwacht medio 2016 de opbrengsten van de debatten te kunnen presenteren. Het doel is om een aantal richtinggevende principes te destilleren die als best practices worden teruggegeven aan de sector en de politiek. Dit meldt Platform Bèta Techniek. 

De eerste bijeenkomst had als thema de diversiteit van de studentenpopulatie. De Nationale DenkTank deed onderzoek naar de studentenpopulatie van het mbo en identificeerde een zestal uitdagingen. "Tijdens de eerste bijeenkomst van het Forum wilden wij vooral de studenten zelf aan het woord laten," aldus Youssef el Bouhassani van de Nationale DenkTank. De studenten spraken met de Forumleden over onderwerpen als het lerarentekort, ruimte voor ondernemerschap en verplichte meeloopdagen. 

Er volgen hierna nog vier bijeenkomsten met als thema's: regionalisering, de veranderende arbeidsmarkt, de school als lerende organisatie en de lerarenagenda. Door middel van een open dialoog tussen betrokkenen van het beroepsonderwijs zoals leerlingen, docenten en schoolbestuurders, maar ook het bedrijfsleven, het maatschappelijke middenveld en de wetenschap, wil het Forum goede ideeën uit het werkveld uitlichten en analyseren. Het Forum pretendeert niet om een blauwdruk voor toekomstbestendig beroepsonderwijs vast te stellen, maar zal in de afsluitende bijeenkomst een aantal richtinggevende principes destilleren, die als best practices worden teruggegeven aan de sector en de politiek.

© Nationale Onderwijsgids