Hoe meer praktijkervaring, hoe vaker afstudeerders van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) na hun opleiding een baan hebben. Daarnaast spelen het niveau van het diploma, richting van de opleiding en herkomst van afstudeerders een rol bij de arbeidsdeelname. Dat meldt CBS.
In het onderzoek is gekeken naar de arbeidsmarktsituatie in 2013 van twee soorten afstudeerders die in de jaren daarvoor hun mbo-opleiding hadden afgerond. Het betreft mbo'ers die de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) hebben gevolgd, waar minstens 60 procent van de tijd wordt besteed aan beroepspraktijkvorming, versus de groep die de meer theoretische beroepsopleidende leerweg (bol) had afgerond.
De ‘bbl'ers’ waren na hun opleiding vaker aan het werk. Van de ruim 67 duizend bbl'ers die vier jaar eerder hun opleiding afrondden had 84 procent in 2013 werk, tegen 71 procent van de 65 duizend ‘bol’-afstudeerders. Bbl’ers zijn gemiddeld ouder dan de bol’ers. De bbl’ers werken doorgaans al wanneer ze aan hun opleiding beginnen en regelmatig is hun leerwerkplek bij het bedrijf waar ze al werkzaam zijn. Ze volgen onderwijs om een volgende stap te maken of bij te leren.
Bol-afstudeerders lopen stage bij een bedrijf, maar zitten vooral op school. Zij moeten het meer hebben van het niveau van hun diploma om aan werk te komen. Bij deze vaak jonge afstudeerders geldt hoe hoger het niveau, hoe hoger de arbeidsdeelname. Onder bbl-afstudeerders maakt het niveau van het diploma minder verschil voor het al dan niet hebben van werk.
Naast het diplomaniveau speelt ook de richting van de opleiding een rol bij het krijgen van werk. Mbo-afstudeerders met een opleiding in de techniek en procesindustrie hadden een grotere kans op een baan. Ook herkomst speelt een rol bij het hebben van werk. Zo is de arbeidsdeelname onder autochtone schoolverlaters hoger dan onder niet-westerse allochtonen. De verschillen tussen beide herkomstgroepen zijn groter onder schoolverlaters die de bol-leerweg hebben gevolgd dan onder degenen met een diploma op zak van de meer praktijkgerichte bbl-leerweg.
Uit onderzoek blijkt dat niet-westerse allochtonen de bbl-leerweg meer als werk dan als opleiding beschouwen en daarom juist voor de meer theoretische bol-leerweg kiezen. Daarnaast hebben ze meer moeite om een leerwerkplek te vinden wegens slechtere taalvaardigheden en cultuurverschillen.
© Nationale Onderwijsgids