Maar liefst een op de zes allochtone studenten wordt gediscrimineerd als hij of zij solliciteert voor een stageplek, waardoor ze vaker moeite hebben om een stageplek te krijgen. Dat bleek onlangs uit de jaarlijkse Stagemonitor 2016. Arbeidsdiscriminatie komt nog steeds te veel voor. Daarom heeft minister Asscher van Sociale Zaken nu een campagne tegen arbeidsdiscriminatie gelanceerd.
Allochtone stagiairs ontvangen vaker geen stagevergoeding dan autochtone jongeren en als ze die wel krijgen, dan is hun stagevergoeding per maand gemiddeld negen euro minder. Doordat allochtone studenten vaker gediscrimineerd worden tijdens sollicitaties hebben ze ook vaker moeite om een stageplek te krijgen. 60 procent van de allochtone studenten vindt het dan ook erg lastig om een stage te bemachtigen. Bij de autochtone studenten is dat zo’n 40 procent. Een autochtone student stuurt gemiddeld zesenhalve brief, een allochtone student stuurt er acht voor hij of zij een stage vindt.
Ook tijdens de stage heeft zestien procent van de allochtone studenten last van discriminatie, versus tien procent van de autochtone studenten. Zo’n vijftien procent van de vrouwelijke stagiairs heeft daarbij te maken met discriminatie tijdens de stage. Vijf procent van alle stagiairs geeft aan te maken hebben gehad met seksistische opmerkingen of ongewenste seksuele intimiteiten.
De campagne richt zich op discriminatie tijdens het wervings- en selectieproces. De campagne laat zien dat we allemaal, dus ook werkgevers en HR-professionals, onbewust vooroordelen hebben, en hoe je daar overheen kan stappen. Uit onderzoek blijkt dat veel werkgevers, vaak onbewust, vooroordelen hebben. Die kunnen tijdens de werving en selectie van nieuw personeel tot discriminatie leiden. Zo maken sollicitanten met een niet-westerse naam minder kans op een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Via de inzet van diverse middelen wordt verwezen naar de website www.discriminatie.nl. Op de site staan tips hoe een sollicitatieprocedure zo kan worden ingericht dat vooroordelen geen rol spelen.
© Nationale Onderwijsgids