Medewerkers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geven de komende maanden lessen op het mbo over beleggen en speculeren. Op die manier hopen ze jongeren te waarschuwen voor de risico’s die ze lopen en voor bepaalde influencers die gouden bergen beloven als je gaat beleggen. Dat meldt de NOS.
De populariteit van beleggen is de laatste jaren flink opgelopen. Investeren in cryptomunten is voor veel jongeren doodnormaal. Uit onderzoek van de NIBUD en de Rabobank blijkt dat een kwart van de jongvolwassenen hiermee bezig is. Zelfs minderjarigen handelen hierin.
Eventuele risico's
Helaas ontbreekt vaak de kennis van de eventuele risico’s. Ook lijken sommige jongeren heel makkelijk te vallen voor reclames en influencers die zeggen dat je ‘nu moet beleggen, want anders mis je de boot.’
De AFM en de Nederlandse Bank waarschuwen al langer voor de risico’s van beleggen in crypto’s. Wettelijk gezien hebben ze namelijk nauwelijks toezicht op de aanbieders van deze munten. Ze kunnen dan ook niet optreden tegen misleidende video’s, Instagramposts en reclames. Dat kunnen ze wel bij verkeerde informatie over beleggen.
'Finfluencers'
Er is volgens de AFM veel aan te merken op socialmediaposts over beleggen. De zogenaamde ‘finfluencers’ zijn niet altijd neutraal en transparant en doen zelf vaak aanbevelingen waar ze een belang bij hebben.
Europese Unie
De Europese Unie wil vanaf 2024 regels invoeren rondom cryptomunten, zodat ze in alle EU-landen hetzelfde behandeld worden. Een van die gevolgen is dat aanbieders hun klanten veel meer moeten wijzen op de risico’s van beleggen. Er zal ook meer gehandhaafd worden op misleidende reclames en socialmediaposts.
Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk