Studenten zijn van harte welkom om het leven in Breda te ontdekken

Het nieuwe collegejaar 2024-2025 is gestart. Met de campagne ‘Welkom thuis in jouw stad, Breda’ heet Breda haar Nederlandse en internationale hbo- en mbo-studenten van harte welkom in de stad. Dit studiejaar verwelkomt Breda ruim 6.000 nieuwe studenten die een opleiding gaan volgen aan een van de onderwijsinstellingen. In totaal telt de stad meer dan 30.000 studenten. Dat meldt Breda Marketing. 

Liset Kruls, marketing manager Breda Marketing, licht de campagne toe: “Met ’Welkom in jouw stad, Breda!’ willen we nieuwe en huidige studenten een hartelijk en warm gevoel geven, zodat iedereen zich echt thuis voelt in onze prachtige stad. De campagne onderstreept Breda's identiteit als gastvrije, groene en innovatieve studentenstad. Een stad waar jonge talenten elkaar makkelijk vinden via de vele netwerken, bijeenkomsten en evenementen om daarmee de innovatiekracht van de stad aan te jagen.”

Zelfontwikkeling 

In Breda krijgen studenten de kans om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien. Zowel tijdens als na hun studie zijn er volop carrièrekansen. Breda is koploper op het gebied van gaming, digitalisering en robotisering, en levert een belangrijke bijdrage aan een duurzame toekomst. Met Breda Robotics, Breda Game City en Breda Circulair heeft de stad meerdere proeftuinen om nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor maatschappelijke vraagstukken. Dat zorgt ervoor dat Breda haar studenten veel te bieden heeft. 

Bruisende studentenstad 

Wethouder Arjen van Drunen (Onderwijs): “Breda is een bruisende studentenstad. Er zijn goede onderwijsinstellingen en heel veel leuke kroegen, verenigingen en clubs. Die kroegen weten de meeste studenten al snel te vinden. Maar Breda heeft veel meer te bieden. Van sportvereniging, cultuur tot vrijwilligerswerk. En studenten hebben op hun beurt ook de stad veel te bieden. Ze kunnen zich inzetten voor de stad en meedenken over uitdagingen waar de stad voor staat. Daarvoor is het van belang dat studenten zich welkom en thuis voelen én de stad écht leren kennen.”

Studentencampagne 

De studentencampagne kent zijn eerste editie en bestaat uit een online en offline gedeelte. Vanaf medio augustus is de stad versierd met vlaggen, banieren, posters en digitale schermen. De onderwijsinstellingen heten hun studenten welkom via social media en narrowcasting. De Explore Breda store op het Stadserf en het gepersonaliseerde digitale platform Explore Breda gidsen hen met praktische informatie en unieke verhalen door een onvergetelijke studententijd. Ook gaan studentreporters op pad om studenten te vragen naar de hotspots en activiteiten die zij het meest attractief vinden om samen Breda te ontdekken.

In november krijgt de campagne een vervolg met de gratis studentenactiviteiten van GoodMood, een project van gemeente Breda, Avans, BUas, Curio en De Rooi Pannen. Van 18 tot en met 28 november zijn er dan in de hele stad workshops, rondleidingen, diners, games en sportevenementen. Hbo- en mbo-studenten ontdekken zo nieuwe contacten, andere hobby’s en de verborgen pareltjes van de stad.

Opleidingen voor toegepaste technologie en creativiteit 

Wethouder Arjen van Drunen : “Breda is een aantrekkelijke stad voor studenten, zeker als het gaat om opleidingen voor toegepaste technologie en creativiteit. Avans is al jarenlang de nummer 1 hbo-opleiding van ons land. BUas is internationale top in de leisure- gaming- en logistieke sector. Curio en De Rooi Pannen zijn toonaangevend in opleidingen voor vele praktische beroepen. En er is natuurlijk maar één KMA in ons land. Hiernaast is Breda alom erkend als een van de gezelligste studentensteden van Nederland. Vanuit de gemeente Breda en Breda Marketing helpen we graag mee om studenten te binden aan de stad, voor nu en in de toekomst.”

De welkomstcampagne is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Breda en het hoger- en middelbaar beroepsonderwijs in Breda (BUas, Avans, St. Joost, Curio, De Rooi Pannen en KMA).

Door: Nationale Onderwijsgids 
Beeld: Iris Vermij i.o.v. Breda Marketing