GRONINGEN - Kinderen met een lichte verstandelijke beperking moeten in het speciaal onderwijs vaker sporten om ervoor te zorgen dat ze hun fitheid en bewegingsvaardigheden verbeteren.
Daarvoor pleit Pieter Jelle Vuijk van het UMCG in zijn proefschrift Associations between motor and cognitive functioning in school-aged children, waarop hij woensdag promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Vuijk vond een positief verband tussen de bewegingsvaardigheden en de schoolprestaties van die kinderen. De samenhang tussen schoolse vaardigheden, zoals lezen, spellen en rekenen, en motorische vaardigheden of bewegingsvaardigheden is tot nu toe vooral onderzocht bij kinderen op de reguliere basisschool. En bij kinderen met specifieke ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD of autisme.
Vuijk richtte zich op een groep kinderen met leerproblemen en een laag IQ die speciaal basisonderwijs volgen. Kinderen met een verstandelijke beperking laten significant meer problemen zien in hun bewegingsvaardigheden.
Via Nieuwsbank.nl
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres