Leerkrachten weten het vaak beter dan de Cito-eindtoets. Hun advies over het onderwijstype dat een leerling in het voortgezet onderwijs moet kiezen, past vaak beter bij de leerling dan een advies op basis van de toetsresultaten. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie, zo meldt NRC Handelsblad.
Dit jaar is voor het eerst het advies van de leraar bepalend voor het niveau waarop een leerling doorstroomt naar het voortgezet onderwijs. Veel middelbare scholen hebben echter hun twijfels bij de kwaliteit van het advies van de basisschool. Zij hechten meer waarde aan de Cito-scores van leerlingen. Onterecht, zo stelt de Onderwijsinspectie in een rapport.
Drie kwart van de leerlingen zit in het derde jaar nog steeds op het niveau dat de leraar uit groep 8 voorspelde. Van de leerlingen die van hun docent een hoger advies kregen dan dat de eindtoets uitwees, ging 73 procent na drie jaar nog steeds op dit hogere niveau naar school. In 63 procent van de gevallen kwamen het advies van de leerkracht en de eindtoetsresultaten overeen. Tien procent van de leerlingen gaat naar een hoger niveau dan de docent adviseerde, vijftien procent komt op een lager niveau uit.
© Nationale Onderwijsgids
© Nationale Onderwijsgids