Logo_koninklijke_kentalis_logo

Leerlingen van speciaal onderwijsspecialist Kentalis die hebben meegedaan aan diverse pilots passend onderwijs doen het heel goed. Ze ontwikkelen zich didactisch voldoende tot zeer goed en ze voelen zich veilig en prettig op de reguliere school. Ook ouders zijn heel tevreden. Dat blijkt uit de evaluatie van de pilots passend onderwijs die Kentalis het afgelopen jaar heeft gehouden. 

In de pilots werd proefgedraaid met verschillende vormen van onderwijs: van meedoen in een reguliere klas met extra onderwijsondersteuning tot een aparte school in de school, voor kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben. In totaal namen 109 leerlingen deel aan de acht pilots. Vijftien in een licht arrangement, 25 met een medium en 69 aan een intensief arrangement.

De wet Passend onderwijs heeft als uitgangspunt dat een kind naar een reguliere school gaat en daarbij ondersteuning krijgt als dat nodig is. De pilots van Kentalis hebben zich gericht op de samenwerking met het regulier onderwijs, met name voor kinderen die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Kentalis blijft daarnaast eigen scholen voor speciaal onderwijs hebben, voor kinderen die (tijdelijk) intensieve ondersteuning in het onderwijs nodig hebben.

De ontwikkeling van de leerlingen die deelnamen aan de pilots werd op verschillende manieren gevolgd, met onder meer toetsing van de leerlingen, gesprekken met de ouders en observatie in de klas. De conclusie is dat de leerlingen goed meekomen in het reguliere onderwijs. Ze ontwikkelen zich sociaal-emotioneel vergelijkbaar met leeftijdsgenoten en de onderzoekers zien aanleiding om voorzichtig positief te zijn over de participatie in de klas en op school. Over de meeste pilots is inmiddels besloten dat ze worden voortgezet als vast onderdeel van het aanbod.

Lees hier het interview met projectleider passend onderwijs Henk van Beusekom van Kentalis over de verschillende arrangementen uit de pilots.

© Nationale Onderwijsgids