Bij steeds meer kinderen wordt de diagnose ADHD vastgesteld. Volgens de Amerikaanse professor in de klinische psychiatrie Richard Friedman is ADHD niet meer dan een karaktereigenschap: 'ADHD is geen ziekte'. 'Kinderen met ADHD hebben uitdaging nodig. Zorg voor kleine klasjes, praktische leerstof en uitdagende computerprogramma's,' zo stelt Friedman. Dit meldt de Telegraaf.
Voor ADHD worden medicijnen voorgeschreven, waardoor het medicijngebruik onder kinderen in de laatste jaren een hoge vlucht heeft genomen. Volgens Friedman is de 'aandoening' ADHD bij kinderen en volwassenen echter het gevolg van een traag beloningssysteem. Tijdens dagelijkse bezigheden maken zij te weinig dopamine aan, wat verantwoordelijk is voor het krijgen van een voldaan gevoel. 'Eigenlijk zijn ze continu bezig om iets te vinden wat wel voldoening geeft. Wat resulteert in de welbekende onrustigheid', schrijft Friedman. De professor benadrukt dat mensen met ADHD niet ziek zijn, maar dat zij slechts afwijkende karaktereigenschappen hebben.
Naast het geven van medicijnen zouden ADHD-ers volgens Friedman vooral gebaat zijn met meer uitdaging. 'Als kinderen met ADHD iets niet interessant genoeg vinden, dan is de kans groot dat de concentratie ver te zoeken is. Komt er echter iets op hun pad waar ze wel voldoening van krijgen, dan kunnen ze zich beter concentreren dan een kind dat niet kampt met deze stoornis', aldus de professor, die pleit voor meer begrip voor kinderen met ADHD. 'Zorg naast de medicijnen voor extra maatregelen. Kinderen met ADHD hebben uitdaging nodig. Zorg voor kleine klasjes, praktische leerstof en uitdagende computerprogramma's.'
© Nationale Onderwijsgids