De beeldvorming die ontstaat door de communicatiewijze van het ministerie van Onderwijs over investering in de onderwijssector baren de onderwijsbonden grote zorgen. Dit schrijven CNV Onderwijs, de Algemene Onderwijsbond (AOb) en de FvOv in een brief aan de onderwijscommissie van de Tweede Kamer. Dit meldt de AOb.
De bonden schrijven dat het lijkt alsof het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vele miljarden euro's investeren in het onderwijs terwijl de bedragen herhaald en dubbel geteld worden. Dit leidt tot een onjuist beeld en valse verwachtingen bij het onderwijspersoneel en de rest van de maatschappij, aldus de bonden.
Dezelfde bedragen worden in de verschillende berichten van het OCW herhaald en dubbel geteld. In het Regeerakkoord werd als allereerst vermeld dat er een miljard euro geïnvesteerd werd in het onderwijs. Vervolgens stond in het nationaal onderwijsakkoord dat 700 miljoen euro in het onderwijs gestoken zou worden en het herfstakkoord sprak nog eens over een slordige 650 miljoen euro. De eerder genoemde bedragen werden bij de totstandkoming van deze bestuursakkoorden echter herhaald. Hierdoor is de indruk ontstaan dat er meer geld geïnvesteerd wordt dan daadwerkelijk het geval is.
Daarnaast storen de bonden zich tevens aan de beeldvorming die vanuit het ministerie plaatsvindt over het creëren van werkgelegenheid. Er wordt bericht dat er 3000 banen bijkomen voor leraren, terwijl uit de begroting blijkt dat er helemaal geen nieuwe banen worden gecreëerd. Eenzelfde verhaal geldt voor de conciërges. Hier worden ook geen nieuwe banen voor gecreëerd zoals de berichten aangeven, maar er blijven slechts een aantal banen behouden.
De bonden stellen dat de harde werkelijkheid in het onderwijs niet naar buiten komt. Stille bezuinigingen en krimp is wat scholen mee te maken hebben. Hierdoor gaan banen verloren, worden de klassen voller en is er achterstallig onderhoud. Daarnaast komen jonge leraren niet aan het werk en het personeel voelt zich sinds de invoering van het passend onderwijs overvraagd.
Nationale Onderwijsgids
Natuurlijk worden er geen banen gecreëerd. Het geld daarvoor verdwijnt namelijk in de lump sum. Ik ken een schoolbestuur dat trots meldt dat met het extra geld "tekorten konden worden weggewerkt". Ik ken ook een school waarop de conciërge met ingang van 1 januari in de WW verdwijnt. Geen geld, zogenaamd. Dat wordt uitgegeven aan "professionalisering", dus aan dure trainers van buiten.