Normal_1396422_791e09e7

Op de korte termijn heeft het opvoedprogramma Stepping Stones meer effect dan gebruikelijke zorg, maar niet op de langere termijn. Stepping Stones is een opvoedprogramma voor ouders van kinderen met een lichte verstandelijke beperking en psychosociale problemen. Onderzoekers van het UMCG onderzochten de effecten van het programma. Dit meldt het Nederlands Jeugdinstituut. 

Stepping Stones is een variant van het opvoedprogramma Triple P. Het doel van het programma is om de opvoedvaardigheden van ouders van kinderen met een beperking en psychosociale problemen te verbeteren. Ook wordt geprobeerd de opvoedstress omlaag te brengen. 
 
De onderzoekers benaderden via scholen in het speciaal onderwijs ouders uit de doelgroep. 111 ouders kregen vervolgens het programma Stepping Stones aangeboden. Een controlegroep van 98 ouders kregen gebruikelijke zorg, zoals videohometraining, of geen zorg aangeboden. De onderzoekers bekeken de korte termijn en lange termijn effecten die de ouders ondervonden. Daaruit concluderen ze dat direct na de interventie de Stepping Stones-groep grotere effecten ondervond op de gedragsproblemen van de kinderen dan de controlegroep. Ook was de opvoedstress bij de ouders lager dan bij die van de controlegroep. Toen de onderzoekers zes maanden later nog eens naar de effecten keken, bleken de verschillen tussen de Stepping Stones-groep en de controlegroep echter verdwenen te zijn. De conclusie van de onderzoekers is dan ook dat Stepping Stones op de korte termijn meer effecten heeft dan de gebruikelijke zorg, maar niet op de lange termijn.
 
Van de Stepping Stones-groep stopte een opmerkelijk aantal ouders voortijdig met het opvoedprogramma. Bijna de helft haakte voortijdig af. Ouders stopten met het programma omdat zij dachten dat de interventie te intensief zou zijn of dat hun kind geen psychosociale problemen had.
 
© Nationale Onderwijsgids