Normal_copyright_stockfreeimages_huiswerk_studie_lezen_leren_leerling

Leerlingen van de basisschool met dyslexie zijn over het algemeen tevreden over de hulp die ze krijgen bij lezen en schrijven. Ook ouders zijn te spreken over de diagnostiek en behandeling van de dyslexiezorg in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek dat door het Nederlandse instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) speciaal voor deze doelgroep werd ontwikkeld. 

Met vragenlijsten vroegen de onderzoekers ouders en kinderen naar hun ervaringen met de dyslexiezorg. Ouders blijken vooral positief over de specialist. De behandelaars krijgen als gemiddeld cijfer een 8.7 van de ouders. Ook de methode die tijdens de behandeling werd gebruikt en de daaropvolgende evaluatie beoordeelden zij als goed. Over de samenwerking met de school waren ouders echter minder enthousiast. Volgens de onderzoekers is er op dit punt dan ook nog ruimte voor kwaliteitsverbetering. Kinderen lijken over het algemeen iets minder positief over de resultaten van de behandeling dan hun ouders.

Van alle leerlingen in het basisonderwijs heeft zo'n vijf procent dyslexie waardoor ze problemen ervaren bij het (leren) lezen en schrijven. In Nederland zijn diverse gespecialiseerde praktijken en instituten waar kinderen voor diagnostiek en behandeling terecht kunnen.

NIVEL heeft bijna vijfduizend ouders en tweeduizend kinderen, in de leeftijd van 7 tot 14 jaar, hun mening gevraagd over de zorg die deze organisaties bieden. Het onderzoek ging over 21 praktijken en instituten verspreid over het land die zijn aangesloten bij jet Nationaal Referentiecentrum Dyslexie of het Kwaliteitsinstituut Dyslexie. De vragenlijsten uit het onderzoek, komen binnenkort beschikbaar voor algemeen gebruik als meetinstrument om de kwaliteit van de dyslexiezorg op peil te houden. De lijsten worden opgenomen in de Kwaliteitsbibliotheek van het Zorginstituut Nederland.

© Nationale Onderwijsgids