Onlangs organiseerde de Onderwijsraad in Utrecht de bijeenkomst #onderwijsdialoog voor ouders, leraren, schoolleiders en onderzoekers. De raad organiseerde de dialoog als onderdeel van de voorbereiding op een advies over onderwijskwaliteit voor de Eerste Kamer. Centraal tijdens de bijeenkomst stond de vraag hoe scholen de kwaliteit van hun onderwijs zichtbaar kunnen maken en wat het belang hiervan is. Dit meldt de Onderwijsraad.
De Eerste Kamer heeft de Onderwijsraad gevraagd zich te buigen over de vraag hoe de onderwijskwaliteit in bredere zin zichtbaar gemaakt kan worden. Het advies dat de raad hierover voorbereidt, wordt in het najaar van 2015 verwacht. In anticipatie hierop organiseerde de Onderwijsraad een bijeenkomst over onderwijskwaliteit voor belangstellenden.
Zo'n tachtig belangstellenden namen deel aan de dialoog. Niet alleen ouders, leraren en schoolbestuurders namen deel. Ook vertegenwoordigers van onder meer de Inspectie van Onderwijs en Cito deelden hun ervaringen. In twee rondes werd gesproken over drie thema's: de betekenis van onderwijskwaliteit, het in beeld brengen van inspanningen en opbrengsten en de rol van interne en externe sturing op de onderwijskwaliteit.
Uit de presentaties en gesprekken kwam naar voren dat diverse basisscholen en middelbare scholen al ruime ervaring hebben met het zichtbaar maken van onderwijskwaliteit. Zo werken zij bijvoorbeeld met portfolio's waarin de ontwikkeling van individuele leerlingen wordt vastgelegd. Daarnaast werd er door sommige deelnemers voor gepleit om scholen meer ruimte te bieden en onderwijs te laten verantwoorden waarop zij afgerekend willen worden.
© Nationale Onderwijsgids