Normal_schrijven_leren_studeren_huiswerk

De Onderwijsinspectie moet een meer adviserende rol aannemen dan optreden als controleur die oplegt. Dat vinden schoolleiders die meewerkten aan een pilotstudie waarbij geëxperimenteerd werd met een nieuwe werkwijze van de inspectie. Met als doel de kwaliteit van de inspecties te verbeteren gingen de inspecteurs daarbij de dialoog aan met de scholen en dat bevalt goed, zo blijkt uit navraag van de Volkskrant bij deelnemende schoolleiders. Dit meldt de Volkskrant.

De inspectie is al enige tijd bezig om de werkwijze te veranderen. “We blijven toezien op risico's”, zegt inspecteur-generaal Monique Vogelzang, “maar daarnaast gaan we stimulerend toezicht geven.” Vanuit scholen is hier behoefte aan. Zo bleek uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond eerder dit jaar dat de traditionele houding van de inspectie als 'politieagent' een hoge administratielast legt op scholen. Docenten hebben het gevoel dat ze de rapporten en verslagen alleen schrijven ten behoeve van de inspectie.

Sinds begin dit jaar voerde de inspectie op zo'n zevenhonderd scholen het experiment uit met de nieuwe werkwijze. Uit een rondgang van de krant onder diverse deelnemende scholen blijkt de nieuwe houding van de inspectie goed te bevallen. “Voorheen namen inspecteurs je de maat”, zegt bijvoorbeeld directeur Michiel van Dijck van Sterrenschool De Ruimte in Son en Breugel. “Nu is de school echt een gesprekspartner. We mochten vertellen wat onze visie op het onderwijs is en de inspecteurs keken vervolgens of ze dat terugzagen in de school.”

Niet iedereen is te spreken over de nieuwe aanpak. Zo denkt hoogleraar onderwijsrecht Paul Zoontjes van de Tilburg University en voormalig lid van de Onderwijsraad dat een instantie nooit tegelijk toezichthouder en 'kritische vriend' kan zijn. Vogelzang denkt dat deze dubbelrol wel mogelijk is. “Scholen die niet aan de basiskwaliteit voldoen blijven we streng volgen”, zegt Vogelzang. Met scholen die alles op orde hebben gebeurt nu niets, dat gaat veranderen. Inspecteurs zullen met schoolleiders van deze scholen gaan discussiëren over de verdere ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids