Normal_speciaal_onderwijs

Negen scholen voor kinderen met een lichamelijke of meervoudige beperking en revalidatiecentra hebben het Eén kind één plan (EKEP) Keurmerk ontvangen. Zij stimuleren kinderen met een beperking met één gezamenlijk ontwikkelingsplan dat is gebaseerd op de behoeften en mogelijkheden van het kind en dat is afgestemd op de bijdragen van onderwijzers, artsen en ouders. Dat meldt het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (Lecso).

Nu zouden school, revalidatiecentrum en ouders niet altijd optimaal samenwerken. Daardoor worden kinderen met een handicap over- of onderbehandeld en onvoldoende voorbereid op een zo zelfstandig mogelijk leven als volwassene. Om dit te veranderen wordt op verschillende scholen en revalidatiecentra gebruik gemaakt van de filosofie EKEP: een integrale werkwijze van (revalidatie)zorg en onderwijs waarbij het kind centraal staat.  Om scholen en revalidatiecentra hierin te helpen of hieraan te toetsen is het essentieel de kwaliteitskenmerken en indicatiecriteria transparant en toetsbaar te maken. Vanuit die gedachte is het EKEP Keurmerk ontwikkeld.

Om te toetsen of scholen voor speciaal onderwijs en de daaraan verbonden afdelingen kinderrevalidatie van een revalidatiecentrum in aanmerking komen voor het keurmerk is een vragenlijst ontwikkeld. In de lijst staan vragen over diverse kwalificaties. De vragenlijst dient als verantwoording om in aanmerking te komen voor het EKEP Keurmerk. Deze vragen zijn in de afgelopen twee jaar opgesteld door een projectgroep, het veld, de onderwijsinspectie, beleidsmedewerkers van Revalidatie Nederland en keurmerk- en visitatiedeskundigen.

Wanneer de vragenlijst door alle betrokken partijen is ingevuld, inclusief ouders, en aan alle gestelde voorwaarden werd voldaan, komen school én revalidatiecentrum samen in aanmerking voor het keurmerk. De negen scholen en centra die dus aan alle eisen voldoen hebben op het LOOK Symposium het keurmerk ontvangen. 

© Nationale Onderwijsgids