De ministeries van Onderwijs (OCW) en Volksgezondheid (VWS) willen onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om gehandicapte kinderen zonder leerplicht naar aangepaste klassen in het reguliere onderwijs te laten gaan. Zij brachten daarom vandaag een werkbezoek aan Stichting Terug in de Maatschappij (TIM) in Schijndel. Dit meldt Brabants Dagblad.
NOG
Onderzoek naar aangepaste klassen voor EMB-kinderen in regulier onderwijs
-In de brede school Educatief Basiscentrum Icarus worden twee kinderen en twee jongeren opgevangen met een (meervoudige) beperking. Zij krijgen les in een speciale zorgklas. De kinderen zijn niet leerplichtig vanwege hun handicap, waardoor stichting TIM geen recht heeft op geld voor onderwijs. Doordat de klassen geen onderdeel uitmaken van het bestaande onderwijsbeleid, moeten de initiatiefnemers zelf hun weg vinden in een labyrint van onder meer regelgeving, budgetten, overheidsinstanties, zorgverzekeraars en inspecties.
Veel kinderen met een ernstig meervoudige handicap worden 'niet leerbaar' geacht en ontheven uit de leerplicht, waardoor ze geen aanspraak meer kunnen maken op onderwijs. Terwijl ze wel kunnen leren, als ze maar onderwijs krijgen dat aansluit bij hun mogelijkheden. Op steeds meer plaatsen in Nederland worden voor deze kinderen Samen naar School klassen opgericht in samen werking met de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). De kinderen krijgen onderwijs op maat in hun eigen klas en doen daarnaast zo veel mogelijk samen met de niet-gehandicapte kinderen van de school.
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft nu aangegeven deze onderwijsvernieuwing te willen omarmen en een plaats te geven in reguliere systeem waarmee onderwijs wordt gefinancierd. Het rapport van het werkbezoek gaat voor de zomer naar de Tweede Kamer.
© Nationale Onderwijsgids