Normal_sound-495859_960_720

Tastbare modellen van abstracte natuurkundige begrippen. Frank Toenders, afgestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), gebruikte een 3D-printer om lesmateriaal te ontwikkelen voor blinde en slechtziende leerlingen op de middelbare school. Dit meldt Eindhovens Dagblad.

Voor leerlingen die niet of nauwelijks kunnen zien is het lastig om zich een voorstelling te maken van onderwerpen die tijdens de Natuurkundeles aan bod komen. Het beschikbare lesmateriaal gebruikt platte tekeningen waar de leerlingen niets mee kunnen. Toenders, student Science Education and Communication, bouwde daarom driedimensionale modellen van abstracte begrippen als frequentie en trillingstijd. Ook  maakte hij zogenoemde zweltekeningen (met dikke lijnen die leerlingen met hun vingers kunnen voelen) zodat leerlingen geluidsgolven kunnen 'voelen'.

Het lesmateriaal van Toenders is nog een pilot. Het is niet zeker of zijn materiaal op scholen zullen worden ingezet. In de eerste plaats wil Toenders onderzoeken of de inzet 3D-modellen blinde en slechtziende leerlingen helpt om de natuurkundelessen beter te begrijpen. Hij hoopt hiermee uiteindelijk het bètaonderwijs toegankelijker te maken voor leerlingen met een visuele beperking zodat zij in de bovenbouw vaker voor een profiel in die richting kiezen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids